A világ legjelentősebb lakástextil-gyártóinak és kereskedőinek idei bemutatóján, a frankfurti “Heimtextil”-en feltűnő volt, hogy a korábban megszokott, ismert gyártók mintha feladták volna “helyi” stílusukat, az egy-egy térségre jellemző irányzatukat.
Anyagok A 2001. év slágere a színes organza , illetve más fényes, átlátszó függönyanyag, a gazdagon díszített, óriási virág- és kárómintás selyem vagy selyem jellegű drapéria és bútorhuzat.Az átlátszó anyagok nemcsak színesek, de mintásak is. Előállításuk hasonló a maratott üvegéhez, sőt, a hatásuk is hasonló. A minta színes és kevésbé átlátszó, mint az alapanyag, ami lehetővé teszi, hogy – részben – átvegyék a sötétítő szerepét. Ráadásul 280 cm-es szélességben is gyártják, megkönnyítve a tervezést és feldolgozást.További térhódításra tarthat számot a nálunk is ismert Trevira CS lángmentes textília, aminek alkalmazása – közösségi terekben, szállodákban, éttermekben – a világ számos országában előírás.
Függönyök és sötétítők A klasszikus függönyfazonok nemigen változtak: jellemző a földre omló, elegáns kivitel, ezzel is hangsúlyozva a magas tereket. A sötétítő szerepét a roló vette át, ennek minden vállfaja hódít (merev és redőzött kivitelben), tökéletesednek a rolószerkezetek, és egyre rafináltabbak a függönyt felfüggesztő tartószerkezetek is. Számos kiállító mutatott be klasszikus drapériát, de ezúttal fényes, színes, átlátszó anyagból. Színes muszlin- vagy organzacsodák léptek a fényáteresztők és a jól ismert merev drapériák helyébe.
Trendek Mintha a divatdiktátorok is túl akartak volna lépni a korábban szokásos, néhány szín és minta megfogalmazásán. Ezúttal négy alaphangulatra fűzték fel a színkombinációkat, melyeknek fő jellegzetessége a visszafogottság, a tört színek, nyoma sincs a harsogó, élénk, tiszta koloritnak, s eltűnt a tavalyi év uralkodó, fekete-szürke-fehér világa is. A minták viszont megnőttek, teret követelve maguknak. A négy “atmoszféra irányzat” elnevezése: Camping, Loft, Kávéház, Szalon.Még mindig erőteljes az ázsiai és keleties hatás, ami főként a naturalisztikus állatábrázolásokban és az állatbőrmintás textíliákban jelenik meg. A négy alaphangulatot tovább erősítik a klasszikus, egzotikus és geometrikus mintairányzatok, a növényi és a sportosan elegáns motívumok, valamint az aktuális női divatelemek átültetése a lakástextil trendekbe. A négy alaphangulat CAMPING Enyhén polgárpukkasztó, provokatív stílus. Vidám, világos, extravagáns tónusok, csíkokkal, kockákkal, kicsit a 60-as évek utánérzésével. Színei: rózsaszín, narancs, élénkzöld, türkiz és halványszürke. Loft A tér luxusa – az amerikai belsőépítészetből ismert stílus. Gyárépületek, ipari csarnokok átalakítása sajátos otthonná (loft), amelynek nagy tereit a high-tech, a legmodernebb technika éppúgy jellemzi, mint a személyes extravagancia. Színei: okker, világoskék, bézs, világosszürke és antracit. KÁVÉHÁZ A latinos érzékiség, az élet élvezetének stílusa, melyben felvillan a mediterrán nagyvárosok hangulata. Meleg tónusok, nagy geometrikus minták és virágmotívumok. Színei: sötét pink, lila, mustár, olajzöld és világoszöld. SZALON Klasszikus elegancia, hagyományos formák, melybe harmonikusan belesimulnak az ázsiai elemek. A pazar gazdagságot finom, visszafogott tónusok kísérik. Színei: púder, barack, világos sóska és türkiz, lilásbordó kontraszttal. Szalay Ágota belsőépítész-formatervező