Egy évtizede immár nemcsak az árverezőházak patinás termeiben folyik a gyűjtők küzdelme a műkincsekért. A világ piacvezető internetes aukciós portálja, az Ebay forgalmának mintegy negyedét műkincsek, régiségek teszik ki.
Pierre Omidyar 1995-ben életre hívta az Ebay.com oldalt, amelynek sikere minden várakozást felülmúlt mind a forgalom, mind a felhasználók számát tekintve. Tavalyra a világ piacvezető árverezőoldalává nőtte ki magát, amely 42 millió felhasználóval dicsekedhetett a világ négy kontinensének 25 országában. A cég éves forgalma meghaladta a kétmilliárd dollárt, miközben a vevők kilencezer kategória termékei közül válogathatnak. Az igazi nagy dobást azonban 2005-re ígéri a cég. Tovább kívánják bővíteni piacukat, terveik között nemcsak magyarországi megjelenésük szerepel, hanem tárgyalásokat folytatnak Kínával is. Ha ez utóbbi tranzakció sikerrel jár, a felhasználóik száma 325 millióra emelkedhet, és elérhetik az évi 3 milliárd dolláros forgalmat. Az Ebay forgalmának 25 százalékát a különböző régiségek és műtárgyak teszik ki. Tekintve, hogy a kereskedelem virtuálisan folyik, s földrajzi határokat nem ismer, az árucsere fő csatornája a posta. Ebből kifolyólag főleg a kisméretű és nem túl sérülékeny tárgyak – érmék, papírpénzek, órák, technikai régiségek és a régi játékok – kelendőek, de egyre gyakrabban fordulnak elő bútorok és festmények is. Ezekben az esetekben általában kiköti az eladó, hogy csak országon belül hajlandó postázni az árut, de ha a vevő állja a költségeket, akkor a távolság nem jelenthet akadályt. Bár az interneten keresztül elkövetett csalások második leggyakoribb típusa az internetes aukció keretében elkövetett visszaélés, ez nincs hatással az eladásra felkínált tárgyak értékére. A pár eurós tételektől az egymillió forint értékű zsebóráig minden gazdára talál. Ez nagyban köszönhető a licitálás okozta izgalomnak. Ahogy nő az oldal használóinak száma, úgy egyre gyakrabban hallani addiktív felhasználókról, akik a napi izgalmat a licitálással biztosítják maguk számára. A ,,vadászat” hangulata az árakon is érezhető. Eladóként jóval magasabb áron értékesíthetjük termékeinket, mint egy hagyományos boltban, lényegesen alacsonyabb költségek mellett és nagyobb eséllyel, hiszen egyszerre több millió vevőnek kínálhatjuk fel azt. A nagy forgalomnak köszönhetően nem csoda, hogy tavaly az Egyesült Államokban több mint 430 ezer ember nyilatkozott úgy adóbevallásában, hogy az Ebayen folytatott aukciókból befolyó bevétel képezi jövedelmeinek 100 százalékát. A nyugati példák nyomán Kelet-Közép-Európában is több oldal indult útjára, de forgalmuk egyelőre nem nevezhető jelentősnek, s több közülük meg is szűnt. Magyarországon az eredeti profilt megtartva csak a Vatera.hu oldal maradt talpon. Ennek oka leginkább az alacsony internethasználati mutatókban keresendő, de ugyanilyen meghatározó a banki tranzakciókkal és a virtuális boltosokkal szembeni bizalmatlanság is.