Kiemelkedően magas, 436 millió forintos összkikiáltási árú anyagot árverez ma a Kieselbach Galéria. A legtöbbre taksált tételek között számos 20. századi külföldi festmény szerepel.
Az ismert magyar származású svájci műgyűjtő, Carl László (László Károly) kollekciójából származik Nicolas Kalmakoff féltucat vászna, amely az aukció legszokatlanabb csoportját alkotja. Az orosz születésű festő pályája 1900 körül a szimbolista irányultságú Mir Isszkusztva folyóirat körében indult, majd furcsán bizarr, fantasztikus szín- és motívumvilágú képek festésével folytatódott. A Vígszínházban most négy tábla kerül kalapács alá a Minotaurus című sorozatból, egyenként 3,5-7 millió forintos kikiáltási áron, továbbá a Lovas és a Női akt Buddhával című kompozíció (12, illetve 2,6 millió forint). Szintén a László-gyűjteményben volt korábban a
futurizmushoz kapcsolódó Fortunato Depero Gyár belseje című képe (14 millió forint), Alexandra Exter konstruktivista Díszletterve (16 millió forint), illetve Raphael Delorme szürrealista hangvételű Aktos kompozíciója (11 millió). Ezek a művészek egyáltalán nem megszokott szereplői a hazai aukcióknak, az igazi „kakukktojás” azonban egy fotó. Robert Mapplethorpe Versenyló
című felvételének 1,8 millió forintos induló ára nemzetközi viszonylatban ugyan nem számít magasnak, ám idehaza a fotóművészet csekély elismertsége miatt igazi szenzációnak tekinthető, hogy az egyik piacvezető aukciósház felvette a katalógusába.
A versenytárs Mű-Teremnél majdnem két héttel korábban tartott Kieselbach-árverés legmagasabbra taksált tétele azonban ezúttal is egy magyar klaszszikus muzeális értékű főműve. Aba-Novák Vilmos Vurstli című, 1930-as táblájáról van szó, amely 24 millióról várja az ajánlatokat. A kép ugyanúgy védett, mint Gulácsy Lajos Fiatal lány című, 1910 körül készült krétarajza (8 millió forint), amelynek vonzerejét ugyanakkor fokozza, hogy egykor a híres Vasilescu-gyűjteményben volt. A huszadik századi hazai nagymesterek sorából Farkas István (Babonás délután, 15 millió forint), Szőnyi István (Beszélgetők, 12 millió) vagy éppen Vaszary János (Kalapos fiatal nő a Riviérán, 16 millió) művészetét is kiemelkedő darabok képviselik. Batthyány Gyulától szintén remek anyagot (összesen öt festményt) vonultat fel a Szent István körúti cég.
Nem hiányozhat természetesen a századforduló nemzetközi szinten is leginkább elismert magyar művésze, Rippl-Rónai József sem, akinek oeuvre-katalógusa Kieselbach Tamás vezetésével éppen most készül. A Kalapos párizsi nő (5 millió forint) és a Vöröshajú akt (8 millió) az 1890-es évekből való, a Két gyermek című pasztell (5 millió) viszont már a huszadik század első éveiből. A másik elmaradhatatlan klasszikus Munkácsy Mihály: tőle a Magyar Nemzeti Galéria nemrég zárult kiállításán is bemutatott Feldöntött bogrács (14 millió forint) és egy női alaktanulmány (12,5 millió forint) várja gazdáját.
Magyar kortárs alkotások is viszonylag nagy számban helyet kaptak az anyagban. Az 1936-ban született Lakner László nem kevesebb mint négy művel szerepel a válogatásban: közülük az 1964-es Triptichon jelentőségéhez méltón, 4,5 millióról várja a liciteket, de a Magritte-remniszcenciát hordozó Fejért (2,2 millió forint) is nagy harc alakulhat ki. A második világháború utáni magyar festészet legnagyobb nevei között Ország Liliét, Nádler Istvánét és Korniss Dezsőét is megtaláljuk. A 436 milliós összkikiáltási ár jócskán meghaladja nemcsak a 2004. őszi vagy a 2005. tavaszi Kieselbach-anyag értékét, hanem a tavaly decemberi aukcióét is, jóllehet hagyományosan a karácsony előtti árverések számítanak a legerősebbnek. A magas összérték persze jelentős részben a külföldi modern kép szerepeltetésének köszönhető, ám a magyar klasszikusok felhozatala is bőven eléri a megszokott szintet: elég arra utalni, hogy az Aba-Novák-kép 24 milliós induló ára jóval meghaladja a tavaly őszi Kieselbach-sztárdarab, Szinyei Merse Pál Pipacsos mező című plein-air kompozíciójának kikiáltási árát (15 millió forint). 2005-10-10