A hazai műkereskedelmet jellemző kiélezett verseny egyre körültekintőbb „felderítő munkát” igényel az aukciósházaktól, ugyanis elsősorban klasszikus festőink fő műveit lehet sikerrel értékesíteni.
Bellák Gábor szerint a kvalitásos alkotások iránt tapasztalható fokozott igény mindkét fél számára előnyös helyzetet teremtett a kereskedelmi galériák, valamint a múzeumi intézményrendszer kapcsolatában. A műkereskedelem „felhajtóereje” megkönynyíti a muzeológusok és művészettörténészek munkáját, akik így lényegesen könnyebben bukkanhatnak rá egy-egy klasszikusunk elfeledett, vagy éppen lappangó alkotására. Nem ritka az az eset, amikor épp a galériák ajánlják fel a tulajdonukat képező alkotásokat egy-egy komolyabb múzeumi kiállítás számára. Ilyen eset az Ernst Múzeumban nemrég rendezett Benczúr Gyula életműkiállításán is előfordult – jegyezte meg a tárlatot rendező szakember. Ez természetesen nemcsak az adott alkotás művészettörténeti jelentőségét emeli, hanem annak piaci értékét is. Látványos példa Munkácsy Poros útja: a festmény aukciós sikerében nem kis szerepe volt annak a ténynek, hogy évekig a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításának egyik legjelentősebb darabja volt – emlékeztet Bellák Gábor. A műkereskedelem, valamint a muzeológusok és a művészettörténészek szakmai kapcsolata a kereskedők számára is előnyökkel kecsegtet. A kiállítások létrehozásában, kiadványok megjelentetésében nemegyszer támogatóként is fellépő galériák a piacon felbukkanó ismeretlen alkotások beazonosításához, kétes szerzőségi kérdések tisztázásához kaphatnak segítséget a művészettörténeti feldolgozásokból. A MissionArt Galéria ezt felismerve például éves kutatói ösztöndíjat biztosít egy-egy – elsősorban ismeretlen vagy alig ismert – alkotó életpályájának monografikus feldolgozásához.