Közel hárommillió dollárért, azaz mintegy 630 millió forintért kelt el a Sotheby’s múlt heti New York-i árverésén a fotográfia történetének egyik kiemelkedő darabja, Edward Steichen A tó – holdfény című szignált és 1904-re datált alkotása. Az ár abszolút rekordot jelent a nemzetközi fotópiacon.
Összehasonlításként: a magyar árverés történelmének legdrágább festményéért, Munkácsy Mihály Poros út I. című remekművéért 220 millió forintnál koppant a kalapács, de hárommillió dollárért például egy kitűnő Andy Warhol-festményt is lehet vásárolni.
Az 1973-ban elhunyt Steichen korai alkotását nagyra becsülik a művészettörténészek, mint a korai fotótörténelem festőiként vagy impresszionistaként emlegetett stílusának kiemelkedő darabját. Előzetesen azonban csupán 700 ezer és egymillió dollár közé tették a várható leütési árat, amit tehát sikerült többszörösen felülmúlni. Elemzők szerint a siker két dolgot jelez. Egyrészt a fotópiacon is igaz az a festményeknél megfigyelhető jelenség, miszerint a gyűjtők egyre ádázabb harcot vívnak a csúcsminőségű alkotásokért, másrészt a fotók esetében a festményeknél, grafikáknál és a műtárgypiac más szegmensénél gyorsabb ütemben kúsznak fölfelé az árak. Ezt jól érzékelteti, hogy minden egyes szezonban több tucat rekord dől meg – tavaly októberben egyedül a Christie’s 13 művész esetében ért el abszolút csúcsot. A fotóaukciók elsősorban az Egyesült Államokra összpontosulnak, Európában inkább az alacsonyabb árkategóriájú művek forognak. A német és francia aukciósházak mellett a két nagy világcég londoni és amszterdami részlegei is kiveszik a részüket a gyűjtők ellátásából. A Sotheby’s amszterdami árverező termében pontosan egy hónap múlva remek fotóanyag kerül kalapács alá olyan neves alkotóktól, mint például Vanessa Beecroft, Helmut Newton vagy éppen Andres Serrano. Az árak néhány ezer, esetleg 10-20 ezer euró között alakulhatnak. Magyarországon még alig fedezték fel a műgyűjtők a fotókat, ám e téren is vannak biztató jelek. Tavaly ősszel a Kieselbach Galériánál kétmillió forintért ütötték le Robert Mapplethorpe Versenyló című 1982-es fotóját, amely a László Károly-gyűjteményből került kalapács alá, és messze a legdrágább fotót jelenti a hazai műkincspiac eddig történetében. Más aukciósházak – például az Abigail – is felvesznek időnként egy-két fotót az anyagukba, ám csak néhány tíz, esetleg egy-két száz ezer forintos árat sikerül elérni.