Az egyszerű, letisztult, funkcionális dizájn térhódításával előtérbe került a felesleges tárgyaktól mentes otthon. Jó megoldást kínál a népszerű japán rendrakási tanácsadó, Marie Kondo nevével fémjelzett KonMari™ módszer.
1. lépés: szelektálás
Érdemes egy egyszeri, nagy idő- és energiaráfordítást igénylő ún. rendrakó maratonnal kezdeni. Kategóriák szerint haladva, minden egyes tárgyunkat a kezünkbe véve hozzunk döntést arról, milyen jövőt szánunk neki.
Ha úgy érezzük, az adott holmi örömmel tölt el bennünket, hasznosnak, szükségesnek tartjuk, vagyis pozitív értelemben tesz hozzá életünkhöz (akár a hozzá kapcsolódó tevékenység vagy emlék miatt), döntsünk a megtartása mellett. Ha azonban úgy találjuk, hogy már nem szolgál bennünket, akkor váljunk meg tőle. Persze amennyiben használható állapotban van, gondoskodjunk róla, hogy a lehető legjobb helyre kerüljön (pl. ajándékozás, adományozás útján).
A fenntartható rend kulcsa, hogy kizárólag az általunk szükségesnek gondolt mennyiségű és minőségű tárggyal vegyük körbe magunkat, és minden egyes dolognak meglegyen a helye, ahol azonnal megtaláljuk, és ahova visszatesszük.
2. lépés: kategorizálás
Ne helyiségek szerint, hanem kategóriánként tegyünk rendet az otthonunkban, és kövessük az alábbi sorrendet: ruhák, könyvek, papírok, apróságok (egyéb konyhai és fürdőszobai holmik, hobbi- és sportfelszerelések, a tárolóban, garázsban felhalmozott kacatok), és végül az érzelmi értékkel bíró tárgyak, pl. fotók, naplók, gyűjtemények. (Az előző kategóriákba besorolható tárgyak is kerülhetnek ide, ha emocionális értéket tulajdonítunk nekik.)
A nagyobb kategóriákat bontsuk alkategóriákra. Találhatunk kész listákat az interneten, amelyeket a saját szükségleteinknek megfelelően alakíthatunk. Egy ilyen írott lista segítségével könnyebben ütemezhetjük a szelektálást, és minden egyes alkategória befejeztével kipipálhatunk egy tételt, amit sikerélményként könyvelhetünk el.
Az adott kategóriába tartozó összes tárgyat (pl. minden ruhánkat, vagy ha a mennyiségük miatt nem végeznénk a selejtezésre kijelölt néhány óra alatt, akkor az összes rövid és hosszú ujjú felsőnket, kabátunkat stb.) gyűjtsük egy helyre, és így álljunk neki a szelektálásnak. Ne kezdjünk addig új kategóriába, amíg nem végeztünk!
3. lépés: selejtezés
A tárolással kapcsolatos döntéseket előzze meg a selejtezés. A KonMari™ módszer alapelve, hogy minden tárolási megoldás csak ideiglenes mindaddig, amíg a teljes rendrakással nem végeztünk.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy hónapokig kaotikus állapotok között kell élnünk. Az egyes kategóriák befejeztével gondoskodunk az odatartozó holmik tárolásáról, azonban előfordulhat, hogy a folyamat végére érve máshol kapnak majd helyet.
Kezeljük tehát rugalmasan ezt a kérdést, és ne kezdjünk idő előtt beszerezni különböző dekoratív, hasznosnak tűnő tárolóeszközöket. Nem tudhatjuk ugyanis előre, hogy mennyi és milyen nagyságú tárgyakat tartunk meg végül, így előfordulhat, hogy újabb haszontalan lomok kerülnek be otthonunkba. Inkább használjuk átmenetileg a már meglévő dobozokat.
4. lépés: praktikus tárolás
Alapvető szabály, hogy a tárgyakat függőlegesen, élükre állítva tároljuk. Helykihasználás és praktikum szempontjából a legideálisabb, ha ruháink nagy részét is fiókokba rendezve, hajtogatva és állítva tartjuk, akár színek és kategóriák szerint rendszerezve.
Amennyiben nincs elég fiókunk, akkor polcainkat „fiókosíthatjuk” úgy, hogy megfelelő méretű és elosztású rendszereződobozokba hajtogatjuk be a ruhákat. A polcos tárolás nem ideális, ezért ha még tervezés előtt állunk, érdemes a fiókos tárolókat előnyben részesíteni.
A tárolás megtervezésének szempontjai
- Egy kategóriába tartozó, illetve egyazon tevékenységhez kötődő tárgyakat együtt tároljunk.
- A családtagok személyes tárgyai kapjanak saját helyet (így mindenki a saját holmijának rendben tartásáért felelős).
- Az állítva tárolt, egymás mellé helyezett tárgyak különböző kategóriáit rendszerezőkkel válasszuk el.
- Az a cél, hogy amikor kihúzunk egy fiókot vagy kinyitunk egy szekrényajtót, azonnal átlássuk, mi hol található.
- A gyakrabban használt tárgyakat könnyen elérhető helyre pakoljuk, míg a ritkábban elővett holmik kerüljenek a nehezebben elérhető polcokra.
- Ha azt szeretnénk, hogy az otthonunk a nyugalom és béke szigete legyen, igyekezzünk csökkenteni a vizuális ingereket. Töltsük szappantartóba a folyékony szappant, erre a célra kijelölt pumpás adagolóba a mosogatószert, száműzzük a felesleges feliratokat (pl. ha a flakonokról eltávolítjuk a színes címkéket, akkor egy letisztult, fehér tárolónk lesz, melyet utántölthetünk).