Ha az elmúlt évek építészetére, belsőépítészetére gondolunk, szembetűnően sok olyan ház, lakás készült, ahol a világításra a korábban megszokottnál jelentősebb, illetve alaposan megváltoztatott szerepet „osztottak”.
– Két érdekes munkád, a Campona bevásárlóközpontban elkészült akváriumok, valamint a világító fénycsövekből komponált Milleneumi Városkapuk Bécsben egyértelműen bizonyítják a bevezetőben említett, új tendenciák iránti érdeklődésedet. Hogyan látod a mai, korszerű otthonokban a fény és az enteriőr kapcsolatát? – A ma enteriőrjeiben, legyen az bármilyen stílusú, úgy a tervezők, mint a megrendelők egyre nagyobb gondot fordítanak a világítás lehető legoptimálisabb kialakítására. Mint a tervezés valamennyi fázisában, itt sem elegendő a művészi ötlet, fontos a funkcionális tervezés is. Ha egy mód van rá, szívesen veszem igénybe a gépész szakember segítségét. Így válik eggyé – a belsőépítész és az elektromos mérnök kooprodukciójával – a tér és a fény. Szerintem az új tendencia legfontosabb üzenete a korszerű tervezés. – Bécsben is tanultál a Művészeti Akadémián, szakmai gyakorlaton pedig Münchenben voltál. Az ott látottakból, tapasztaltakból mit érdemes, mit lehet továbbadni a hazai pályán? – Külföldi tartózkodásom idején talán a tervezés és a kivitelezés szervezettsége fogott meg a leginkább. Nálunk, Magyarországon még mindig a nagy bravúrokra, a fantasztikus ötletek megvalósítására fordítják a legtöbb energiát. Eltekintve néhány kivételtől, kevésbé foglalkoznak a tervezők, a szakmérnökök, a beruházó és a kivitelező közötti optimális együttműködés megvalósításával, és ezen keresztül az akadálymentes munkafolyamatok biztosításával. Pedig a jó ötletek véghezviteléhez nélkülözhetetlen a zökkenőmentes munka. – Az egyre emelkedő energiaárak ismeretében hogyan célszerű a jövő lakásának világítását megtervezni? – Számomra a lakáson belül a legfontosabb a hangulatvilágítások legoptimálisabb pontjait megtalálni. Ez látszik járható útnak, lévén hogy az energiaárakat befolyásolni nem tudjuk, de az adott körülmények között is jól akarjuk magunkat érezni az otthonunkban. Egy kellemes, esti beszélgetéshez – szemben a hagyományos csillár többszáz wattot elemésztő égőivel – elegendő és meghittebb is a jól megkomponált hangulatvilágítás biztosította gyengébb fényerő. A nagyobb energiafogyasztást igénylő lámpákat csak a funkiójuk szerint indokolt helyeken – mint például az otthoni munkahely, az étkező, az olvasósarok – ajánlom. Pontosan ez volt a célunk a Campona bevásárlóközpont állatkereskedése esetében is, ahol „valóságízű” körülmények között mutatjuk be, milyen élményt nyújt fényével egy akvárium, amelyet a lakás legkülönfélébb pontjain helyezhetünk el, beépíthetjük bútorokba, válaszfalakba. Energiafogyasztásuk mérsékelt, fényjátékukkal és a bennük rejlő csodálatos világgal óriási élményt nyújtanak. Jól megfigyelhető tendencia a lámpagyártó cégeknél, miszerint egyre nagyobb hangsúlyt fordítanak az energiatakarékos izzók láthatatlan elhelyezésére. – A lámpák és a bútorok közötti összhang megteremtése nem egyszerű feladat. Mik azok az „aranyszabályok”, amelyek alkalmazásával nagyobb buktatók nélkül megoldhatjuk ezt a problémát? – Erről a témáról hosszasan lehetne beszélgetni. Úgy gondolom, ha józanul gondoljuk végig lakásunk világításának problémáit, nagy bajt már nem okozhatunk. Alapszabályként fogadjuk el azt, hogy a lámpa stílusában illeszkedjék a környezetéhez. Egy-egy kontrasztos enteriőrben – például egy minimal-környezetbe beállított, régi lámpa esetében – törekedjünk a legoptimálisabb helye megtalálására. Általánosságban figyeljünk arra, hogy ne legyen lámpa ott, ahol semmi szükség rá, ne égessünk több száz wattot ott, ahol a hatvan is elég lenne. Viszont a családi élet minden fontos mozzanatához tartozzon megfelelő világítás is. És ami talán a legfontosabb: a világítás kérdését ne hagyjuk a tervezés végére.
Dobó Magdi 1976-ban született Budapesten. Egy évet a Wiener Kunstschule építész szakán végzett, majd a Magyar Iparművészeti Egyetem építész tanszékén tanult. 1999-ben az Erasmus Universitat für Angewandte Kunst Formatervező tanszékének ösztöndíjasa. Diplomáját – melyet a Magyar Építész Kamara Belsőépítészeti Tagozata Diplomadíjjal jutalmazott – 2000-ben szerezte meg. Első díjat nyert a Milleniumstore Wien pályázaton. 2001-ben egy évet a müncheni I.D.S. Stúdióban töltött. Jelenleg egy budapesti építésziroda belsőépítész munkatársaként dolgozik.