Ennek a hatalmas, fél Európa nagyságú országnak a formatervezéséről elég keveset tudunk, pedig nem egy világklasszis indult innen világhódító útjára. Mögöttük pedig ott vannak a feltörekvő utódok, akikrőlmég kevesebb hír jut el hozzánk.
A Campana-fivérek
Az elmúlt tíz év során küzdötték fel magukat a világ designereinek élvonalába. Humberto (51) ügyvédi pályáját cserélte el a szobrászatra és az ékszertervezésre. Nyolc évvel fiatalabb öccse, Fernando építészetet tanult. 1983-ban Sao Pauloban közös műtermet nyitottak. A 80-as évek végén rukkoltak elő első, megdöbbentő darabjaikkal. Tárgyaik újfajta szemléletet és anyagfelhasználást képviselnek. Darabjaikkal szalonképessé finomítják a brazil favellák (a szegénynegyedek) világát. Munkáikban a meglepő, kiselejtezésre ítélt, lenézett nyersanyagok vonják magukra elsősorban a figyelmüket, ezekből készítik a legváltozatosabb funkciókra alkalmas tárgyaikat. Az ötletek (egy szín, vagy forma) általában Humbertótól származnak, amelyeket aztán Fernando finomít tovább.
Irodájuk is ezt a kettősséget képviseli, hiszen Sao Paulo gazdag belvárosának és az egyik szegénynegyednek a határán található. A környezet inspiráló, a zene, a lüktető élet és a színek káosza jótékonyan hat a művészpárosra. Tárgyaikat az „újrahasznosítás” jellemzi, amit nem is olyan egyszerű megvalósítani Brazíliában, hisz nemigen találni utcára tett tárgyakat: ha valaki kiselejtezi bútorát, régi televízióját vagy bármi mást, arra nyomban lecsapnak, hiszen rengeteg olyan szegény van, akiknek ezek a tárgyak is nagy értéket képviselnek. Érdekes, hogy bár hazájukban a Campana fivérek nagy népszerűségnek örvendenek, műveikre mégsem otthon, hanem a határokon túl, elsősorban az Egyesült Államokban és Európában tartanak igényt a vevők. Napjainkban a Campa-bútorok már sikknek számítanak jobb körökben, s az Alessi, az Edra, vagy az Oluce kínálatában éppúgy megtalálhatóak, mint Swarowskinál.
A mellékelt képen látható Banquete ötlete Sao Paolo libanoni negyedéből származik, ahol kínai plüssfigurákat árusítanak és a házak homlokzatát – a kirakathoz hasonlóan – ezekkel az állatokkal „tapétázzák”. A Favella székek gyümölcsládák léceiből készülnek, az ötletet a tervezők eredetileg egy német bevándorló családnál látták. Oscar Niemeyer
A világhírű építész és formatervező fantáziáját ma is a jövő feladatai izgatják, a múlttal nem foglalkozik. Személye élő legenda: Oscar Niemeyer, a 20. század építészetének és formatervezésének legendás alakja túl 95. születésnapján is töretlen energiával és lelkesedéssel dolgozik Rio de Janeiro egyik legizgalmasabb pontján található irodájában. Az innen feltáruló panoráma, amiben a mester nap mint nap gyönyörködik, semmihez sem hasonlítható: a hatalmas üvegfalon át a Copacabana híres strandja és mögötte modern szállodák végtelen sora látszik, s a képet a páratlan szépségű, bizarr formájú Cukorsüveg-hegy csúcsa zárja.
Niemeyer nem mindennapi életutat futott be. Le Corbusier-vel a 30-as években kötött barátságot, s ez nagy hatással volt egész további munkásságára. Élete főművének az új főváros, Brazília városképének megtervezését tekinti. A 60-as évek végétől – a katonai diktatúra elől – hosszabb időre emigrációba kényszerült. Ekkor születtek híres épületei Algériában, Franciaországban, Olaszországban és Portugáliában. Házai között a csúcspontot a saját családjának tervezett nyaraló jelenti. A Rio közeli Conoasban álló épületben – amőbaszerűen kialakított alaprajza révén – szinte megszűnnek a határok a kint és a bent között. A földszint kialakításánál változatlanul hagyták a terepviszonyokat, az emeletet hatalmas üvegfalak és kilátóteraszok uralják. (bal lent) A telek alapzatát képező, hatalmas gránittömb a maga ősi, elementáris alakzatában integrálódik az épületbe. (jobb lent)