Korunk tervezőinek a fenntarthatóságot kell képviselniük. A legnagyobb siker, ha értéket teremtünk és a tárgy hosszú időn át együtt él a környezetével – mondja Rácz Anikó, a Hannabi alapító tulajdonosa.
Honnan származik a Hannabi név?
Egy barátom javasolta, nekem pedig azonnal megtetszett. Olyan kifejezést kerestem, amelyről nem asszociálnak az emberek egy konkrét stílusra. A hangzása egyébként nagyon hasonlít egy japán szóhoz, a hanami cseresznyevirágzást jelent, de ez csak később derült ki. Utólag nagyon örültem, mert ez az egyik kedvenc virágom, és a letisztult japán stílus alapvonásai sokszor megjelennek a bútoraimon.
Lényeges számodra, hogy a saját lakókörnyezetedben is dizájndarabok vegyenek körül?
Igen, az otthonom berendezésére a tudatosság jellemző. Nem tartok magam körül felesleges dolgokat, így viszonylag kevés tárgyam van, de azok mind fontosak valamiért. A környezetemnek ebből a szempontból nincs könnyű dolga, ha meg akarnak ajándékozni, másrészt viszont tudják, hogy egy gesztusnak vagy egy együtt töltött estének jobban örülök, mint bármilyen dizájntárgynak. Egyébként a munkámon keresztül számtalan szebbnél szebb tárggyal kerülök kapcsolatba, hiszen a műterem egyben az otthonom is, és nagyon sok kiállításon megfordulok.
Te magad hogyan veszel részt egy kanapé elkészítésében?
Mindent én tervezek meg, az utolsó cérnaszál színéig, de a kivitelezésben már mások is közreműködnek. Sok évbe telt, amíg összeállt azoknak a mesterembereknek a köre, akikkel jól tudok együtt dolgozni. Közben persze én is sokat fejlődtem, ma már, ha arra kerül sor, részt veszek a gyártásban, modellezésben is.
Esetenként több alkotót, dizájnereket, divattervezőket is bevonsz egy új kollekció kialakításába. Jól viseled, hogy nem te tervezel mindent?
Ilyenkor éppen ez a lényeg! A dizájn alkalmazott művészet, vagyis mi nem magunknak tervezünk. A közös munkánál az a legfontosabb, hogy összeadódjanak a pozitív energiák, és ezáltal igazán különleges, nagyszerű végeredmény szülessen. Egy textilművész vagy egy divattervező egészen más szemmel látja ugyanazokat a darabokat, és mindig hozzá tudnak tenni valami pluszt, amitől a bútor több lesz.
Milyen újdonságot képes mondani egy kanapé? Elég kötött forma, pláne akkor, ha mindennapi használatra készül egy család számára.
Mi igyekszünk funkcionális, felhasználóbarát kanapékat gyártani. Az csak az első lépés, hogy centiméter-pontossággal a megrendelő igényeinek megfelelően készül. Rengeteg különféle kiegészítő és számtalan lehetőség áll a vásárlóink rendelkezésére, így mindenki szinte magának tervezheti meg a bútordarabot. Egy jó kanapé olyan, mint egy jól szabott öltöny.
Hogyan egyeztethető össze a különleges modern dizájn, a funkcionalizmus és a kényelem? Gond nélkül. A fő szempont természetesen a kényelem, hiszen a kanapé az egyik legtöbbet használt bútordarabunk. A legutóbbi Construmára például készítettünk egy háttámlapárnát, amelynek az a különlegessége, hogy bárhová letehetjük, nem csúszik el. Azaz neki lehet dőlni, olvashatunk, dolgozhatunk, a kialakításának köszönhetően mindig éppen a megfelelő helyzetben támasztja meg a hátat.
Milyen a hazai közönség? Nyitottak vagyunk az újdonságokra?
A nyitottsággal és az érdeklődéssel nincs baj, a vásárlók ma már keresik a magyar dizájnt. Egyre többen gondolják úgy, hogy elég a felesleges vásárlásokból, és a fogyasztói társadalom attitűdje helyett inkább a tárgyakhoz való kötődés lesz jellemző. Sajnos sokan nem engedhetik meg maguknak a minőségi darabokat, bár hosszú távon egy ilyen bútor egyértelműen jobb befektetés.