Az építészek és formatervezők egész élete azzal telik, hogy másoknak terveznek házakat, enteriőröket, bútorokat és még sok minden mást. A legtöbbször azonban a saját környezetükre – ahogyan a közmondásból tartja: a suszternak is lyukas a cipője – már nem futja az energiájukból.
Talán ez adhatta az ötletet az elegáns, ötcsillagos madridi Puerta America szálloda tulajdonosának, amikor tizenhét, világszerte ismert tervezőt egy elsőre igen különösnek tűnő ötlettel keresett fel: ajánlata alapján a designerek egy-egy „darabot” kaptak az épületből, amit saját ízlésviláguk szerint alakíthattak át, rendezhettek be – úgy, mintha maguknak készítenének otthont. Összeállításunk az érdekes kísérlet néhány részletét ismerteti.
Jean Nouvel szerint a szálloda tetejéről egész Madridot mint egy „élő filmet” csodálhatják a nézők A szálloda külső megjelenése sincs híján a meglepetéseknek:
a szivárvány különböző árnyalatiban virító redőnyök már messziről vonzzák a tekintetet. Jean Nouvel építész volt felelős a ház külső arculatáért. Az épület „vezérmotívumát” a rolókon olvasható, Paul Éluard Szabadság című verséből idézett sorok hordozzák: a művész úgy véli, teljes szabadságot kapott munkájához.
„Egy olyan bárt akartam tervezni, ami egyszerre áraszt nyugalmat, ugyanakkor izgalmas is” – vallja Marc Newson designer
A bár 8 méter hosszú belső terének burkolata egyetlen, Carrarában bányászott márványtömbből készült, aminek az a külön érdekessége, hogy még ekkora darab márványt eddig soha nem sikerült egyben kitermelni. A helyiség ferdén kialakított falát 400 darab, alumíniumból gyártott szalaggal burkolták, az ülőbútorok Olaszországból jöttek.
Teresa Sapey hadat üzent a jellegtelen, szürke garázsoknak
„Miért kellene a garázsnak személytelennek és barátságtalannak lenni?” – kérdezte Teresa Sapey. Az általa tervezett parkolóban élénk színű falak, a tájékozódást segítő, egyértelmű jelentést hordozó grafikák fogadják a betérőt.
„Felesleges hagyományos megoldásokhoz nyúlni, amikor annyi minden újat is ki lehet találni.” – vélekedik Ron Arad A designer-világ egyik különceként számontartott Ron Arad ezúttal is szolgált meglepetésekkel: a szállodai szoba közepére helyezett blokkban, a piros Corianból készült, hullámokat idéző falak között vécé, zuhany és kád rejtőzik. Ehhez csatlakozik a kör formájú Cappelini ágy. A helyiség egyetlen mozdulattal házimozivá alakítható, ugyanis az álmennyezetbe egy óriási vetítővásznat építettek be.
Eva Castro és Holger Kehne szerint a szobáik merőben más világról szólnak. Eva Castro és Holger Kehne úgynevezett
„plazmastúdiót” készített. Az általuk berendezett szobákban soha sem lehet unatkozni: a hagyományos formák helyébe rozsdamentes acélból készült, háromszög alakú berendezést álmodtak, amelyeket szobánként más és más fénnyel világítanak meg. Mivel a fények már a folyosón is megjelennek, a szálloda vendégei könnyen visszatalálnak a saját szobájukba.
Zaha Hadid egyetlen, összefüggő óriás bútorral rendezte be a szobát Különleges technika alkalmazásával készült az ágyat, szekrényt és fürdőt magába foglaló, láthatatlanul egymáshoz illeszkedő berendezés.
Fotó: Rafael Vargas, Peter Guenzel, Fausto Giacone/Anzenberger, Rosskopf