A dán iparművészeket tömörítő Danish Crafts bizakodva tekint a jövőbe. Optimizmusukat azok a legújabb tudományos kutatások erősítik, amelyekből kitűnik, hogy korunk embere egyre jobban szenved az egymást követő trendek diktaturájától, és – ebből szabadulandó – egyre inkább egyéni megoldásokat keres.
A nemzetközi megatrendek, a felgyorsult élettempó ellensúlyozásaként mind nagyobb szerephez jut az otthon, a „saját fészek”, mint a nyugalom és „leengedés” színtere. Kristian Kastoft, a Danish Crafts piacfelelőse szerint „ez a harmónia utáni vágy az iparművészetek egyfajta reneszánszát fogja eredményezni. Bár korunk embere – a világháló révén – az egész földgolyóval kapcsolatban áll, az intimitást sugárzó tárgyak utáni sóvárgása erősebb lesz a kábeltévék és a komputerjátékok hatalmánál. Reményeink szerint egy újabb gazdasági fellendülés előtt állunk, amelyben az emberek majd ismét szívesen invesztálnak a jó tárgyakba.” A dán iparművészek egy csoportja – Martin Bodilsen kerámikus vezetésével – létrehozta a Crafts Collection 8-at, ahol hasonlóan gondolkodó textiltervezők, keramikusok, ékszertervezők és belsőépítészek kínálják munkáikat. Ezeket a műveket organikus, lágy formák és jó minőségű anyagok jelemzik. Témáik sokszor különlegességszámba menők, mint például a csodás ékszer álmaink asszonyának, a gurmanoknak tervezett különleges késkészlet, vagy a váza egyetlen szál virágnak. Táskaszék (Bag chair), tervező: Sören Ulrik Petersen
Fekete bőrből, nylon hevederből és formáját megtartó nyírfából készült. Azt az általánosnak mondható igényt elégíti ki, hogy az ember rövid időre leülhessen valahová. Ez a különleges darab lehetővé teszi számunkra, hogy bárhol is vagyunk, rövid időre megpihenhessünk. Barázda (Groove), tervezőnő: Lailla Stemmler Hansen
Az ülőke formáját úgy alakították ki, hogy a rajta ülő a lábait a lehető legkényelmesebben tudja elhelyezni. A puffok felületét finom bőr borítja, melyet óarannyal nyomott minta díszít. A textil diktatúrája (Textile Dictatorship), tervezőnő: Pernelle Fagerlund
Ez a textilhulladékokból készült tárgy bárhol használható a lakásban, vagy akár az irodában is. A tiszta gyapjúból és szőrmedarabkákból összeállított szőnyeg arra jó, hogy elfeledtesse a hétköznapokat. Ha ezen relaxálunk, nyugodtan álmodozhatunk akár egy teljesen más világról is. Színei a természetet, a tengert és a virágokat, a különleges tengeri állatkákat egyaránt képesek felidézni. Betakar (Wrap), tervezőnő: Rigetta Klint
A könnyű gyapjúból készült ruhadarab használható sálként, kabátként, kardigánként és szoknyaként is. A sálszerűen kiszabott anyag felületébe vágott lyukak segítségével „ujjakat” is kreálhatunk belőle magunknak. Ha az anyagot pullóverszerűen tekerjük a testünkre, akkor egy óriás biztosítótűvel tudjuk rögzíteni. Rengeteg színben készítik ezt a mindentudó „takarót”. Mozsár és edény (Grinding Mill-Bowls), tervező: Rigmor Als Jörgensen
Az érdekes készlet egy mozsárból, egy tálkészletből és egy tojástartóból áll. Az ételekhez szükséges nyersanyagokat mindenki érzése szerinti finomságúra morzsolhatja a kúp-alakzat segítségével, a kisebb tálacskákat apró sütemények, a nagyobbakat saláták szervírozására tervezték, a két féldarabból álló, kisméretű tálka só és bors tárolásra alkalmas, vagy kanálként is használható. A hintázó (The Rockable), tervező: Hans Sandgren Jakobsen
A fából készült hintázó egy kör formájú lapra szerelt, 37 darab, lekerekített gömbben végződő rúdból áll – ezek teszik lehetővé a széken való ülést. Hajtás (Sprout), tervezőnő: Jeanette List Amstrup
A kisméretű, törékeny hatású vázák szája igen keskeny és enyhén hajlítot, így kizárólag egyetlen szál virág tartható bennük. A váza nagyon finom, szinte légiesen könnyű színekben – halvány zöldben, halvány kékben, sápadt aranyban – készül. A vázák csomagolása sem hétköznapi, ugyanis egy-egy darab vízben lebegve, speciálisan erre a célra gyártott, légmentesen záródó nylontasakban kerül el a vevőjéhez. Borsos Klára összeállítása; fotók: Danish Crafts Collection 8 LK05/11.