A 2010-es évek során több divatőrület jelent meg, amelyek hosszabb-rövidebb ideig is nagy hatással voltak a dizájnra, lakberendezésre és a közvetlen környezetünkre. Vegyünk sorra néhányat!
1. Kondo-őrület
Az évtized, mondhatni Marie Kondo Rend a lelke mindennek című könyvével kezdődött, 2011-ben. A nagy sikerű könyv egy új szemlélet mutatott be ahhoz, hogy hogyan tudjuk rendezettebben és rendszerezettebben tartani otthonunkat. A minimalizmus és az örömet okozó dolgok határozzák meg alapvetően a Kondo-féle szemléletet, amely megszabadít minket az otthon uralkodó káosztól.
2. Chip és Joanna házfelújító sorozata
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=vtLeLQVbNZI
A híres texasi ötgyermekes házaspár házfelújítási sorozata, a Fixer Upper/Feljavítók öt évad után ért véget 2018-ban, és az ő nevükhöz kötődik a „Magnólia” trend. Az Egyesült Államokban hatalmas népszerűségnek örvendő sorozatban végignézhettük, hogy akár pajtából és lelakott vidéki parasztházakból varázsolnak izgalmas álomotthonokat.
3. Millennium rózsaszín
2016 nyarán az amerikai The Cut cikkében jelent meg elsőként maga a „millennial pink” kifejezés. Ezt az árnyalatot valahol „a sebtapaszok és az újszülött kismalacok” közötti színskálán helyezte el, és amelyet a „millennials”, azaz az Y generáció színének nevezett meg. Így robbant be a köztudatba a millenium rózsaszín, amely később nemcsak a divat- és szépségipart határozta meg, hanem a lakberendezésben és a dizájnban is fontos szerephez jutott.
4. Az ikat motívum
https://www.instagram.com/p/B7GOIxUF5Ow/
Ahogy kezdett egyre nagyobb teret hódítani magának az etno és élesztette újjá a rég elfeledett színeit, mintáit és megoldásait, úgy lett egyre népszerűbb az úgynevezett ikat (vagy máshol: ikatt) motívum is. Ez a régi textilfestési technika a batikoláshoz hasonlít leginkább, spontán sávos-csíkos mintázatokról ismerhetjük fel. Hogy mennyire bekerültek a köztudatba, jól példázza, hogy a világ egyik legnagyobb kereskedelmi oldalán, az Etsy-n közel 22 ezer ikat mintájú párna közül válogathatunk
5. Hygge
A skandináv életérzésre egyre többen áhítoznak, így kapott helyet a hygge az otthonainkban az évtized során. A meghittség, melegség, természetesség magától értetődően kellemes érzést vált ki belőlünk, ezt még fokozhatjuk a rengeteg textillel, és mindennel, ami a kényelmünket idézi elő.
6. Járólapokon lépkedve
https://www.instagram.com/p/B7F5Tj1IKx2/
Ha 2010-es évek, akkor nem lehet kihagyni a felsorolásból az Instagram erejét és hatalmát, vele együtt pedig a következő trendet: márványos, mozaikos, geometrikus mintákon vagy valamilyen más különleges járólapon lépkedve lefotózni és posztolni, hol járunk éppen. Születtek rá hashtagek (#havethisthingwithfloors, #havethisthingwithtiles), és akadtak influenszerek, akik kimondottan erre, vagy épp ezt is beleépítették imidzsükbe, bizniszükbe – persze, hiszen ki ne szeretne bele egy csodálatos mintázatba és a régies járólapba?
7. Pinterest
2011 – a dátum, amikor elindult világ körüli hódító körútjára a Pinterest, azaz „az ötletek katalógusa,” ahol gyakorlatilag nincs olyan terület, amelyhez ne meríthetnénk ihletet. Divat, dizájn, DIY, bármihez is keresünk ötleteket, elég csak megnyitnunk ezt a vizuális enciklopédiát, ahol egy pillanat alatt elmerülhetünk a képek világában. Akár velünk, a Lakáskultúrával is.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!