Íme egy kis ízelítő az Antik Enteriőr 2003 kiállításból azoknak, akik lemaradtak róla. Jövőre biztosan ők sem hagyják majd ki!
Ezüst mokkáskészlet Az Anno Antiquitas vitrinjében láttuk ezt az 1867 és 1927 közötti fémjellel ellátott, kávékiöntőből, cukortartóból és hat darab, üvegbetétes csészéből álló ezüst mokkáskészletet, amely az úgynevezett angol fazonú art deco jegyében készült. A letisztultan egyszerű és a kecsesen finom formák a készlet minden egyes darabjában ötvöződnek. A csészék és tányérok például az art deco formavilágát idézik, a szecesszióra utal viszont a csészék, valamint a kiöntő és a cukortartó lágyan ívelt, kissé díszes füle, vagy a kannák fülét gazdagító elefántcsont-gyűrű.
Lady, a kópia A Milora Interior olyan szalongarnitúrát mutatott be, amely hű másolata a klasszikus jegyeket mutató eredetinek. A fotelból és kanapéból álló, lágyan nőies Lady garnitúra váza kecsesen ívelt, barnára pácolt bükkfából készült, ám pácolása színminta szerint kérhető. A bútorszövetet a JAB kollekció legfrissebb kínálatából választották. A tökéletes ülőkomfortot biztosító, rugalmas, szabadpárnás ülőgarnitúra szalonban, hallban, fogadószobában egyaránt remekül mutat. Az együttest elegánsan egészíti ki a selyem sötétítő függöny, amely szintén a JAB őszi kollekciójából való. A művészeti nyomatok különlegességét az egyedi paszpartu és a dekoratív keret adja.
Elefántcsont miniatúrák Az aprócska, patinásan dekoratív képek valamikor a 19. század derekán készültek. A névtelen festőművész elefántcsont-lapocskákra festette a híres (az egyik képen például Napóleon portréja látható), illetve főrangú személyiségek néhány centiméteres portréit, vagy az ekkortájt divatos pásztoridilleket. Az Anno Antiquitás standján miniatúrákat elefántcsont-lapocskákkal borított, eredeti, ébenfa-, vagy bronz-berakással, illetve karcolt motívumokkal díszített keretekben láthattuk őket.
Etagere szekrény Egy bécsi műhelyben készült 1850 körül az Anno Antiquitas egyik ritka darabja, a korai biedermeiert reprezentáló etagere, vagy polcos szekrény. A kecses bútordarabot dúsan díszítették a rendkívül finom és aprólékos bronzveretekkel, amelyeknek motívumvilága – a bronzból öntött gyümölcsök és virágok – tipikusan a biedermeier jegyeket képviselik. Igazi különlegesség az alsó szekrény ajtólapját díszítő, öt darab, kézzel festett bécsi porcelánlap rátét, amelyek a négy sarokelemen a tipikus Wiener Rose motívumokat elevenítik meg. Az igazi nagypolgári bútort eredeti állapotában láthattuk.
Art Deco a javából A múlt századforduló ornamentális divatja után a 20-as években a leegyszerűsödött formák hódították meg a közönséget. Az akkori stílus most, a 21. század elején újra virágkorát éli. A Pannon Antik erre a másodvirágzásra építve állította ki az egyszerűségen belül is izgalmas, geometrikus formát és ahhoz illő, sima, politúrozott fa felületeket mutató art deco fotelpárját, amely helyszíni próbánk szerint maximális kényelmet ad használójának. Ugyancsak a Pannon Antik kiállítási területén láttuk ezt az art deco belső tereihez, s így a már látott fotelek világához is kiválóan alkalmazkodó, ugyancsak geometrikus formát viselő, fényes, krómozott testű lámpát, amely feltehetőleg új gazdáján kívül későbbi otthonához illő ernyőre is vár.
Feketén-fehéren A szentendrei Byron Lakberendezés idén a Dekor Classic kollekciójából származó, pozitív és negatív változatban megjelenő bútorkárpitjának és tapétájának szokatlan használatával keltett érdeklődést. A stúdió a rendkívül részletgazdag anyagok játékával a fekete-fehér érdekes kombinációját és variálhatóságát mutatta be. A kiállítási enteriőrben egy Kozma Nóra által tervezett, elegáns asztali lámpa is megjelent, s a maga üveg-fa-bojt összeállításával és fekete-arany lakk lámpaernyőjével a korábbi korok fantáziagazdag tárgyai közt is unikumként mutatta magát. Hasonlóan a hengerpárnás kanapé, amelyet bordó és zöld színben játszó, úgynevezett sanzsán taft kárpit és egyedi sárgaréz karfarózsa ékesített.
Franciás elegancia A 30-as évek francia art deco stílusára specializálódott Montparnasse Antikvitás visszafogott, elegáns bútorokkal állt a közönség elé. A kiállítótérben nappali-, dolgozó- és étkezőgarnitúrákat jelentettek meg, s valamennyit stílusának példaértékű darabjaiból. A szalonbútor két ékessége a háttérben a falhoz simuló, líra-lábú, paliszanderből készült konzolasztal, és a taft és bársony kombinációjú, Prelle rózsás motívumú anyaggal kárpitozott karosszékekkel körülvett, Leleu stílusában készült dohányzóasztal volt. A Montparnasse egy igazi „művészeti” kuriózummal is szolgált, amikor kiállította a a Hedy Lamarr hagyatékából származó, kecses állólámpát.
Párnák Keletről A mind inkább hódító keleti lakberendezés egyik ága a szőnyegek és párnák világát veszi célba; ennek lehet egyik szerencsés folyománya, hogy a kiállításon gazdag kollekciók szép darabjait láthattuk. A Keleti Szőnyegek Galériája antik és új, kézzel csomózott szőnyegei mellett az iráni farsz vidékről származó, kézzel csomózott kelim párnákat is kínált. Ezek a száz százalékos gyapjúból készült, s kizárólag természetes, növényi anyagokból készült festékekkel színezett párnák valójában számos, egymástól akár eltérő lakberendezési stílust képviselő lakásban is üdítőleg hathatnak. A kelim technikával készült párnák 40×40-es, 50×50-es, illetve 80×80-as méretben készülnek, s így a bútorok díszítésétől a földön ülésre, vagy a parkettán heverésre egyaránt módot adnak.
„Csipkés” vaskályhák A törökbálinti Kályhamúzeum Magyarország világhírű vasöntödéiben készült, eredeti, múlt századi kályhakülönlegességek gyűjteménye. Létrehozói a kiállításon míves kivitelű, kifogástalanul restaurált, működőképes darabok csoportjával lepték meg a látogatókat, mégpedig olyanokkal, amelyek a mai lakások fő-, illetve kiegészítő fűtésére is alkalmasak. Az értékálló befektetésnek ígérkező kályhák mindemellett elődeink különleges kézimunkáját őrzik meg, nemcsak nekünk, hanem az utókor számára is. Mint megtudtuk, a magángyűjtemény több száz darabból áll, s remekei közül csak korlátozott számban válogathatnak az érdeklődők.
A kínai ágy titka A rendkívül díszes, különös módon „berendezettnek” tetsző antik kínai ciprusfa ágy a 19. század végéről származik. Az európai szem számára szokatlan kialakítását az a tény magyarázza, hogy a kínaiak számára a nagy ágy mintegy kis szobaként szolgált. Ennek okát pedig az adta, hogy mivel a lakóhelyiségeket nem fűtötték, a hideg téli napokon idejük jelentős részét az ágy „belső terében” töltötték. Ezért is alakították ki oly módon, hogy a lószőrből font fekvőlapot magas lábakra tették, így az alá helyezett, fedett fémedényekben izzó parázzsal kellemesen befűthették. Így lett a kínai ágy az alvás mellett a hétköznapi tevékenységek, a családi étkezések, teázások, játékok, sőt bizonyos házimunkák kedvelt színhelye.
Régi-mai avatgárd A Studio Agram egy dolgozó- és egy étkezőszoba-részelttel jelent meg a kiállításon, s mindkettő rendkívül magas minőséget képvisel. A dolgozószoba bútora Zinelli&Perizzi trieszti műhelyében készült 1932 márciusában, amint az az irattartóban fellelt szignóból kiderült. A bútor történetéhez tartozik, hogy egy monfalkonei ügyvéd villájába készült, Luciano Baldessari tervei alapján. Kívül makassar-ében, belül cseresznyefa furnér borítja, ami önmagában is a bútor magas minőségét jelzi. A jelzett – „Milan Zala-Exkluzív bútor – Pancsevo, Beograd” – étkezőgarnitúra a 20-as évek végén készült, nagyon magas minőségű anyagok felhasználásával. A makassar, a citrusfa, a cseresznye furnérozású bútorok már abban az időben is nagyon drágák voltak. A letisztult design és minőség a maga korában már egyfajta új életfelfogást és szemléletet mutatott, egyszóval akkoriban is nagyon avantgárd volt.
Egy kis játék A komoly raktáráruházzal rendelkező, antik eredeti és hiteles, korhű bútormásolatok forgalmazásával foglalkozó Antikea nem kizárólag „komoly” darabokat állított ki, hanem – a látogatóknak röpke pihentetőnek szánva – a kínálatában szereplő apróságok közül is felvonultatott néhányat; köztük ezt a fából készült mozdonyt és teherautót, valamint néhány múltidéző kalapot és kalapdobozt.