David Bowie olyannyira összetett művész, hogy azok számára is nagyon izgalmas program a londoni Victoria & Albert Múzeum augusztus közepéig nyitva tartó kiállítása, akik zenészként is csak néhány szám erejéig ismerik az idén 66 éves művészt.
A kiállítás több mint 300 tárgyból áll, melyek között kézzel írott szövegek, eredeti színpadi kosztümök, fotók, filmrészletek, videóklipek, zenei bejátszások, vázlatok, tervek és Bowie személyes tárgyai egyaránt megtalálhatók. A reprezentatív válogatás azt is lehetővé teszi, hogy bepillantást nyerhessünk abba, hogy David Bowie zenéje és radikális individualizmusa hogyan befolyásolta a korszak művészetét, design-ját és kortárs kultúráját, hirdetve a véleménynyilvánítás – korábban ismeretlen mértékű – szabadságát.
A rendkívül komplex gyűjtemény bemutatja a művész széleskörű együttműködését a divat, a zene, grafika, színház, a képzőművészet és a film területén. Láthatunk több mint hatvanat extravagáns fellépő ruhái közül, köztük a Freddie Burretti által tervezett Ziggy Stardust kosztümöt (1972), Kansai Yamamoto az Aladdin Sane turnéra (1973) tervezett látványos fekete-fehér alkotását és Alexander McQueen Union Jack kabátját 1997-ből. Kiállították valamennyi – szintén művészek közreműködésével készült – lemezborítóját, a legújabbal, a The Next Day (2013) albummal együtt. Részleteket láthatunk többek között a The Man Who Fell to Earth (1976) és a Saturday Night Live (1979) című filmekből, valamint olyan zenei videókból, mint a Boys Keep Swinging (1979), a Let’s Dance (1983), és a Diamond Dogs turné (1974.)
A kiállítás teljes audiovizuális élményt nyújt a belépéskor kapott fülhallgatónak köszönhetően. A kezünkben tartott szenzoros szerkezet automatikusan játsza le az adott helyszínhez, képhez, vitrinhez, videóhoz kapcsolódó zenéket, interjúrészleteket a hozzátartozó.
A kiállítás Bowie korai éveivel indul, nyomon követi a fiatal David Robert Jones (született 1947-ben Brixton, London) kreatív törekvéseit, eljutva profi karrierjéhez a zene és a színészet területén egyaránt. Zenei példaképeket, színpadi vázlatokat, díszlet- és jelmezterveket és láthatunk a kiállítás első részében, például első zenekara, a Kon-rads beli évekről, melynek középpontjában Bowie első nagy zenei sikere, a Space Oddity (1969) áll, Major Tom karakterének bemutatásával és a híressé vált címadó dallal. A lemez megjelenése egybeesett az első Holdra lépéssel, és – talán a jó időzítésnek is köszönhető – hatalmas sikere jelentős áttörést hozott Bowie zenei karrierjében.
A kiállítás második része Bowie komplex alkotói folyamatát mutatja be, melynek része volt a dalszerzés mellett, a zenei felvételek koordinálása, a kosztümtervezés, a színpadkép megtervezése és a lemezborítók grafikai megjelenése is. Bowie rendkívül nyitott volt az új művészeti formák iránt, inspirálta a szürrealizmus, a brechti színház, az avantgárd pantomim, a West End musical-ek, a német expresszionizmus és japán Kabuki előadások, melyek jól tetten érhetők előadásai vizuális világában.
Ebben a részben látható Bowie számos, híres színpadi fellépő ruhája, köztük Ziggy színes öltözéke, és hozzákapcsolódva meghallható az elsöprő sikert arató, és a világhírt hozó Starman című szám, ahogy a többi karakterhez kapcsolódó kosztüm és dal is. Az 1972-ben született Ziggy Stardust különös földönkívüli lénye, társadalmi tradíciókat feszegető androgün megjelenése erőteljes hatást gyakorolt a pop kultúrára, a társadalmi konvenciók megváltozására, inspirációt adva az embereknek saját (nemi) identitásuk felvállalására.
David Bowie innovatívan nyúlt minden alkotói fázishoz, és szívesen kreált fiktív színpadi karaktereket, mint például Major Tom-ot, Ziggy Stardust-ot, a berlini évek alatt formálódott The Thin White Duke-ot és a villám design-ról ismertté vált Aladdin Sane-t.
A harmadik rész David Bowie-t, mint a színpadon és a filmvilágban egyaránt úttörő előadót állítja a fókuszba, legfontosabb előadásaira koncentrálva, melyek meghatározták egész pályafutását. Magával ragadó audiovizuális térben mutatja be Bowie legizgalmasabb zenei videóklipjeit. A nagy kivetítők között szinte élő koncertélményt nyújt az installáció, egy vetítőteremben pedig részleteket és kellékeket láthatunk játékfilmjeiből. Ezen felül a kiállítási tér hangsúlyos része a Diamond Dogs turné (1974) bemutatása. A show-t Fritz Lang Metropolis (1927) című filmje és George Orwell 1984 (1949) című könyve ihlette. Ez volt az egyik legkülönlegesebb turné show, melyet látványos koreográfia és grandiózus díszlet jellemzett, műfaját tekintve pedig a rockzene és a színház izgalmas kombinációja volt.
Itt kapott helyet Bowie berlini időszaka is, melynek monokróm teatralitással adtak különös hangsúlyt a kiállítás rendezői, stílusosan utalva akkori karakterére, Thin White Duke-ra a Station to Station albumról és turnéról (1976).
David Bowie kedvelt modellje volt számos világhírű fotóművésznek, melyet jól reprezentál a kiállítás egyik fala, ahol többek között Helmut Newton, Herbs Ritts, Anton Corbijn és John Rowlands divat- és portréfotói láthatók. Ugyanitt egy másik falon – szintén több képpel illutsztrálva – azt követhetjük nyomon, hogy milyen erős hatást gyakorolt Bowie öltözékével, hajviseletével, sminkjével és teljes megjelenésével a divat világára.
A kiállítás helyszíne a londoni V&A Múzeum, a tárlat augusztus 11-ig tart nyitva, a jegyek ára 14 £, és hogy elkerüljük a sorbanállást, érdemes előzetesen bejelentkezni itt.