Aligha kell mondani, hogy manapság már szinte meg sem tudunk mozdulni az autónk nélkül. Ha pedig kocsink van, nyilván vigyázni szeretnénk rá, hogy minél tovább tartson. Ha azon gondolkodunk, hogy milyen védelmet adjunk neki, hoztunk pár tippet. Nem mindegy ugyanis, milyen körülmények közt tároljuk az autónkat.
Mit kell tudnia egy jó kocsibeállónak?
Egy jó kocsibeálló elsősorban az időjárás szélsőségeitől óvja az autónkat. Legtöbben a jégesőtől féltik a járművüket, ez azonban messze nem a leggyakoribb kár, ami érheti az autót. A hosszú távon UV-sugárzásnak kitett autó karosszériája sem hálálja meg az elhanyagolást, de a rozsda is könnyen „megeheti” a járművünket, ha gyakran hagyjuk a szabadban. Arról nem is beszélve, hogy még ha kényelmes is, de nem feltétlenül biztonságos az utcán tartani a kocsit.
A jó abeálló tehát leginkább fedett, hogy a direkt napfény és a lehetséges mechanikus károk (pl. jég, vihar letörte ágak) ne tegyenek benne kárt. Ha ezen kívül szeretnénk, tarthatjuk zárt tárolóban is, de igazság szerint a klasszikus zárt garázsnak több hátránya van, mint előnye, ahogyan azt nemsokára látni fogjuk.
Fontos még, hogy a kocsibeállónk esztétikus legyen. Hiszen akárhányszor csak használjuk az autót – és a többi napon is – szem előtt van. Az egy dolog, hogy megszokjuk a látványt – de ne gondoljuk, hogy mindegy, milyen látványt. Egész más napról napra egy palatetős, kátrányoldalú öreg garázst, vagy egy rozsdásodó fémdobozt figyelni, mint egy elegáns ívű, esetleg zöldekkel befuttatott lábas kocsibeállót.
A nyitott kocsibeálló nagy erénye még, hogy semmi más funkciója nincs. A garázs, mint fogalom, híres arról, hogy minden egyéb kiszorul oda, ami a házban vagy a padláson már nem fér el, az autó pedig szép lassan az utcára szorul a sok lomtól. Egy nyitott kocsibeállónál nem esünk ebbe a hibába, hiszen nincs hely, ahova pakoljunk: oda csak a kocsi fér, és kész.
Lássuk, milyen lehetőségeink vannak!
1. Egyedi autóbeálló faszerkezettel
Ez az autóbeálló különösen akkor praktikus, ha valamiért speciális helyigényünk van: túl kicsi, vagy túl furcsa szögben van hely a kocsinak, stb. Mivel a méretre szabás lehetősége adott, nem feltétlenül baj, ha nem passzol be egy előre kész kocsibeálló a rendelkezésre álló térbe. De egyébként is, egy fából készült, cseréptetővel rendelkező kocsibeálló sok esetben a leginkább hosszú távú és stílusos megoldás.
Hátránya azonban, hogy igen költséges, már csak az anyagot nézve is: a betonozás/térkövezés, a gerenda, a lécek, a cserép ára igen magas, ráadásul szakemberrel kell készíttetni, aki szintén borsos árat számláz. Ne feledkezzünk meg a fa kezeléséről sem, hiszen bírnia kell az időjárás viszontagságait.
Ha azonban nem sajnáljuk rá a pénzt, még a gyerekeink is használhatják a kocsibeállót – már ha akarják. A pergolához hasonlóan be is futtathatjuk valamiféle zölddel a faszerkezetű autóbeállót, hiszen a fa és az élő növény igen esztétikus tud lenni együtt.
2. Egyszerű és esztétikus megoldás: készen vásárolható kocsibeálló
Talán a legnépszerűbb megoldás manapság a készen vásárolható autóbeálló. Igaz, nagyjából fix méretek közül választhatunk, de ha befér, ár-érték arányban ezzel igen jól járhatunk. Ezek a típusú kocsibeállók általában acélvázasak, amelyeket a betonhoz rögzítenek, és polikarbonát tetejük van. A polikarbonát manapság az egyik legnépszerűbb és egyúttal a legolcsóbb tetőanyag, amennyiben előtetőről, terasztetőről vagy kocsibeállóról van szó. A polikarbonát egy sokoldalúan használható, ütésálló, hőálló anyag, amely árnyékol, de egyúttal át is ereszti a fényt. Strapabíró és hajlítható anyag, ezért használatának csak a fantázia szabhat határt. Autó fölé ugyanazért ideális, amiért terasztetőként is jól funkcionál: védi és árnyékol.
Ezen autóbeálló erénye még, hogy akár magunk is összeszerelhetjük, nem feltétlenül szükséges hozzá szakember: elég ha összehívjuk a barátainkkat, és akár egy bográcsozással egybekötött garázsfelállító kerti partival avathatjuk fel a kocsink új lakhelyét.
Ha déli fekvésű területen parkol az autónk, megtehetjük azt is, hogy a kocsibeállót befuttatjuk sűrűn növő futónövénnyel, ami növeli az árnyék mennyiségét, és nyári kánikulában hűsíti az alatta parkoló autót.
3. Fémlemez mobilgarázs? Inkább ne…
Valamiért nagy népszerűségnek örvendenek a fémlemezből készült, úgynevezett lengyel mobilgarázsok. Ezek olyan, készen vásárolható garázsok, amelyeket pár héten belül leszállítanak, összeszerelnek, és kész, ott egy zárt tároló az autónknak, amely az idők végezetéig kitart.
Van azonban néhány probléma ezzel a fajta garázzsal. Egyrészt nem szigetelt, ami azt jelenti, hogy nyáron iszonyú meleg, télen ugyanolyan hideg. Vagyis még azt az időt sem spórolja meg, amit azzal töltünk, hogy bemelegítsük télen vagy lehűtsük nyáron a kocsit. Márpedig elsősorban ez volna a zárt garázs legfőbb erénye: hogy a kocsi hőmérsékletét a számunkra ideális körül tartsuk. A kész lemezgarázzsal viszont erre nem sok esély van.
Ezen kívül, mivel zárt, hajlamos „magához vonzani” a lomokat, amik valami varázslatos módon mind ott kötnek ki, ahol van egy kicsi szabad hely – vagyis a garázsban.
Harmadrészt, és ez a legnyomósabb érv: esztétikailag messze elmarad attól, amit az ember naponta szeretne nézegetni a kertjében. Magyarul szólva: nagyon csúnya… Akármilyen minőségi fémlemezből készül (ha egyáltalán minőségi anyagból készül), és akármennyire kezeljük korrózió ellen, mégiscsak olyan anyag ez, amelyik igen hamar elhasználódik, és még ha olyan felületet rendelünk, ami olyan mintha fa, vagy fához hasonlatos lenne… az sosem lesz az igazi.
Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!