Hollandiában mind a kulturális intézmények, mind az önkormányzatok nyitottak a kísérleti kertmegoldásokra, ösztönzik létrejöttüket. Szubjektív körképünkben ezekből a határátlépő projektekből mutatunk be egy csokorra valót.
A magyar intézményrendszerhez szokott szemmel és elmével jogosan merülhet fel a kérdés: vajon mit keres egy laboratóriumhoz hasonlító, halastavat veteménnyel kombináló kert egy művészeti intézmény háza táján? Hogy jut eszükbe sört főzni, majd a sörfőzés hulladékanyagát gombaszövedékkel beoltva szigetelőpaneleket készíteni? Mi viszi őket arra, hogy a vizelésre alkalmas köztéri installáció „tartalmával” trágyázzák a kertet? Hogy fér meg egymás mellett egy mesterséges intelligenciával közösen jegyzett neofuturista vacsora és egy emberi könnyből kristályszerkezeteket tenyésztő projekt? Összeállításunkban mindezekről mutatunk be egy-egy szemléletes példát, egyenesen Hollandiából.
Bár a legismertebb holland turistacsalogató kert minden bizonnyal a 2017-es szezonjában egymillió-négyszázezer látogatót vonzó, tulipánban tobzódó Keukenhof, a kortárs holland kertkultúra ennél sokkal többet tartogat a zöld jövőben hívők számára.
Az amszterdami pályaudvar szomszédságában, páratlan vízparti panorámával rendelkező Mediamatic a nyolcvanas években még csak egy művészeti folyóirat címeként volt ismert, majd gyors intézményesülést követően különböző helyszíneken különböző fókusszal működött és működik a mai napig. Míg a kétezres évek elejéig főként net arttal kapcsolatos projektek platformja volt, addig ma elsősorban bioarttal és biodesignnal kapcsolatos műveknek és kezdeményezéseknek ad otthont.
A kiállításokat, installációkat, laborokat, egy vegán éttermet és egy akvapónikus kertet is magában foglaló hely a művészet, a design és a tudomány határterületén billegő, főként élő organizmusokkal, botanikával, mikrobiológiával és biomérnökséggel kapcsolatos gyakorlatokra fókuszál. Két évvel ezelőtt költöztek az akkor kissé elhanyagolt környéknek számító helyszínükre, és a terület rehabilitációját rögtön egy kert létrehozásával indították. A sivár betonfelületekre a közeli kulturális és szabadidős intézményekkel karöltve magaságyásokat telepítettek, így egyszerre létesült közösségi tér és sütögetőhely, mini tankert a környékbeli óvodásoknak, valamint az intézményt bőséges terméssel ellátó konyhakert.
A helyképző (placemaking) stratégia részeként a járókelőket különféle installációkkal igyekeznek becsalogatni: az első pillantásra is hívogató, színpompás üvegházak (Diana Scherer), Bahia Shehab libanoni– egyiptomi street art művész kalligrafikus graffitije mellett videoinstallációval kombinált köztéri piszoárok (Kamiel Rongen) sora és egy kizöldült infografika vonja magára az épület mellett elhaladók figyelmét.
A cikk folytatásáért kattints az Artmagazin oldalára!
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!