Ybl Miklós nélkül elképzelhetetlen a magyar építészet. Neve fémjelzi azt a korszakot, amikor hazánk felzárkózott Európához, és kibontakozott a gazdag építészeti kultúra.
A magyarországi historizmus kiemelkedő alakja, Ybl Miklós 1814-ben született Székesfehérváron. Családja az ausztriai Klosterneuburgból származott, tanulmányait Bécsben, Párizsban és Münchenben végezte. Pályája kezdetén Pollack Mihály mellett dolgozott rajzolóként, így ő készíthette a Nemzeti Múzeum dísztermének kifestési tervét.
Néhány év múlva az Országos Építészeti Igazgatóságnál próbált elhelyezkedni, de kérelmét elutasították, így mestere ajánlásával Heinrich Koch bécsi irodájába került. 1841-ben Pollack Mihály Ágoston nevű fiával Pesten megalapították a Tervező Intézet nevű vállalkozásukat. Egyik első munkájuk az ikervári Batthyány-kastély újjáépítése volt.
Nagy csalódásként élte meg, hogy sikeres építőmesteri vizsgája ellenére 1843-ban elutasították kérelmét, és nem vették fel a „kőmíves mesterek” közé. Koch a tehetséges fiatalembert a befolyásos Károlyi család figyelmébe ajánlotta, így lett uradalmi építész. A fóti, illetve más kastélyok, a családi sírbolt és egy plébániatemplom felépítése kötődik ehhez az időszakhoz. Utóbbi a magyar romantika kiemelkedő emléke, akárcsak a Múzeum körúti Unger-ház.
1846-ban Fótra költözött, pár év múlva pedig feleségül vette Lafite Idát, aki nevelőnőként élt a Károlyi családnál. Hamarosan megszületett egyetlen gyermekük, Félix. Ybl indult a Magyar Tudományos Akadémia 1861-es tervpályázatán, de kis idő elteltével visszalépett. Végül építésvezetőként vett részt a munkában.
A polgárosodás korában az egyházi és világi hatalmasságok mellett a vidéki kisnemesek és polgárok is komoly építkezésekbe kezdtek, így Ybl sem maradt soha megrendelés nélkül. Az ötvenes éveiben járó mester a neoreneszánsz stílusban teljesedett ki igazán, ennek az alkotói periódusnak állít emléket a nagycenki Széchenyi-templom, valamint a Festetics és a Károlyi család városi palotája. Hild József halála után ő vette át a Szent István-bazilika építésének irányítását, majd az 1870-es, 1880-as években olyan óriásprojektek következtek, mint a Fővámház, az Operaház, a Várkert Bazár és a budvári királyi palota bővítése.
Teherbírása legendás volt: egyedül is kézben tartotta egy-egy hatalmas építkezés munkálatait, mindenre figyelt, még segédje sem volt. „Amíg megmagyarázom, addig megcsinálom” – mondta a halk szavú zseni. Kortársai egyidejűleg kiváló kőfaragónak és ácsmesternek tartották.
„Nem egy botját ütötte cafatra a köveken, megmutatandó a vállalkozóknak, hogy rossz anyagot küldtek” – jegyezte fel az igényes Yblről Schön Frigyes. Hihetetlenül gazdag életművet hagyott hátra, több mint 130 budapesti és közel száz vidéki épület fűződik a nevéhez. 1891-ben halt meg. Fort Sándor által tervezett síremléke a Fiumei úti temetőben áll, a domborművet Stróbl Alajos készítette.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!