Egy gyalogátkelőhely, ami szemet gyönyörködtetően színes és biztonságosabbá teszi a közlekedést.
Tudta, hogy ha napelemmel burkolnák az USA úthálózatát és parkolóit, az ország teljes villamos- energia-fogyasztásának majd háromszorosát állíthatnák elő? Ebből indult ki a Brusaw házaspár, amikor 2009-ben kifejlesztettek egy speciális, hatszögletű edzett üvegből készült napelemet, amely számításaik szerint képes kibírni az utakon közlekedő járművek okozta terhelést.
A közlekedési minisztérium fantáziát látott az ötletben, a projektet jelentős összeggel támogatta, ehhez társult még a közösségi finanszírozás. Első hallásra talán valószerűtlennek tűnik a villamosmérnök- pszichológus – egyébként kertészkedni és unokázni szerető – házaspár startup vállalkozása, néhány év alatt mégis eljutottak odáig, hogy innovatív terméküket ma már élesben tesztelhetik egy pihenőhelyen, a híres 66-os út mellett.
Az intelligens utakon a jelzéseket festés helyett fény jeleníti meg, így bármikor megváltoztathatók. Telente a melegítés gátolja a lefagyást és a felület csúszóssá válását. Igaz, az ellenzők szerint éppen csúszóssága miatt nem biztonságos az edzett üvegből készült burkolat, hiszen nem képes az aszfalthoz hasonló tapadást biztosítani. A napelemburkolat egyébként napjainkban egyáltalán nem futurisztikus fantazmagória. Hollandiában már 2015-ben kipróbálták egy néhány száz méteres bicikliúton. A holland projekt érdekessége, hogy már ez a rövid szakasz képes volt fél év alatt megtermelni egy család éves energiaszükségletét.
Az utak és járdák kihasználatlansága sokaknak szúrja a szemét, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a 2016-os londoni dizájnfesztivál egyik látványossága éppen egy újragondolt gyalogátkelőhely lett. A Londoni Közlekedési Vállalat a balesetveszélyes monotonitás feloldását tűzte ki célul, ezért hirdették meg a „színes átkelés” pályázatot. A díjat Camille Walala iparművész munkája nyerte el – problémát már csak az jelenthet, hogy az átkelni vágyók annyira belefeledkeznek a gyönyörű alkotás bámulatába, hogy nem érnek át időben a túloldalra…
Hasonló céllal születtek a bolgár Christo Guelov „Funnycross” átkelői Madridban. Itt a városszépítés mellett a biztonsági szempontok játszottak fontos szerepet: az élénk színű geometrikus ábrákkal feldobott gyalogátkelőket könnyebben észreveszik a spanyolos lendülettel közlekedő autósok.
Ugyancsak az önfeledten Pokémon-kereső, SMS-ező, telefonjaikba bújó, körbe se néző gyalogosok biztonságát növeli a zebrába épített közlekedési lámpa; fekete-fehér sávok helyett piros, illetve zöld fények jelzik, hogy áthaladhatunk-e. Az ausztrál Büro North cég okosátkelőit már több helyen is használják, mégsem ők voltak az elsők, akik ilyesmit alkalmaztak, hanem Augsburg szakemberei. A német városban a villamos-gyalogos kereszteződéseknél helyeztek el az úttestbe épített közlekedési lámpákat, amelyek a halk villamosok és a figyelmetlen gyalogosok világában nagyon hasznosnak bizonyultak.
Örömhír, hogy mi sem vagyunk lemaradva a világ élvonalától, hiszen néhány éve Debrecenben átadták az első okoszebrát. A megyeszékhelyen szintén az úttestbe épített LED-ek vigyáznak a gyalogosok épségére, a fények figyelmeztetik az autósokat, hogy a zebrán éppen tartózkodik valaki.
Magyar találmány
Három fiatal mérnök olyan megoldást fejlesztett ki, amely ígéretesebb, mint az amerikai burkolat, és olcsóbb. A Platio projekt burkolatai a beépített elektromos hálózat segítségével szállítják a megtermelt energiát, sőt információk és adatok átvitelére is használhatók. A prototípus elkészült, de szükség van még a technológiára, amely lehetővé teszi a sorozatgyártást.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért!