Kele Sára dizájnerként elsősorban bútorok és használati tárgyak, grafikák, belsőépítészeti projektek tervezésével foglalkozik, emellett előadásokon és workshopokon bútorkészítést oktat.
Összetett módon közelítesz a dizájneri tevékenységhez. Mit gondolsz, mitől jó egy bútor?
Nem csupán formatervezést, de építészetet, esztétikát és kulturális antropológiát is tanultam, vagyis nem egyszerűen tárgyakat készítek, hanem valójában az embernek a környezetéhez fűződő viszonya foglalkoztat. Egy bútor esetében a legfontosabb számomra az időtállósága. Ha magas minőségű, funkcionális és adekvát választ ad egy élethelyzetre, az már fél siker.
Lényeges, hogy teljes életciklusát tekintve a fenntartható gazdálkodás és az etikus magatartás elveit tükrözze: ebbe beletartozik az anyagválasztás, hogy szociálisan érzékeny közegben készüljön, sőt lényeges a teljes folyamat hatása a környezetre. Manapság túl sok inger ér minket, én olyan tárgyak között érzem jól magam, amelyek nyugalmat árasztanak.
A tervezés során milyen szempontokat veszel figyelembe?
Komplex szemlélet jellemez, a tárgyakat nem önmagukban, hanem egy szociológiai, kulturális, sőt gazdasági szituáció részeként értelmezem. Ezekre az összefüggésekre és a felhasználóval való kapcsolatra igyekszem reflektálni a bútoraimon keresztül. Alapvető, hogy egy tárgy formáját, arányait, anyagát tekintve harmonikus összképet adjon, de lényeges az is, ahogyan az adott térben és az emberrel való kapcsolatában működik. A praktikum ellenére a mérnöki visszafogottság távol áll tőlem. Szeretek kísérletezni, a munkáimban a kedvesség és a játékosság is szerephez jut.
Fontos számodra a környezettudatosság, ez hogyan jelenik meg a tárgyaidban?
Minden esetben a hasznosságra és a használhatóságra törekszem, de az egyensúly megtalálása áll az első helyen. Ellentmondásnak tűnhet, hogy bár formatervezőként új dolgokat készítek, arra buzdítok mindenkit, hogy ne halmozzon fel felesleges tárgyakat. Már akkor tudatosan teszünk valamit a környezetünkért, ha csak olyan bútorokat vagy tárgyakat veszünk meg, amelyekre valóban szükségünk van, amelyeknek minőségi a kivitelezése, és harmóniában vannak velünk, illetve az otthonunkkal.
Szimpatikus a japán vabi-szabi elve, amely nagyon leegyszerűsítve a tökéletlenség szeretete. A lakberendezés vonatkozásában ebben az is benne van, hogy addig használjunk egy-egy darabot, ameddig csak lehet, fogadjuk el és tekintsük szépnek az idő nyomait, a kopásokat. Gondoljunk az újrafelhasználásra lehetőségként és megőrzésként, fedezzük fel a környezetünket, és örüljünk annak, amink van!
A legutóbbi kollekciód is az újrahasznosításhoz kapcsolódik. Mesélnél erről?
A NOMAD bútorkollekciót a 2018-as Moholy Nagy László Formatervezési Ösztöndíj keretén belül fejlesztettem ki a Nyír-Demonich Zrt. számára. A projekt célja az volt, hogy a cég naponta termelődő hulladékanyagainak felhasználására friss és kreatív alternatívát dolgozzak ki. A kollekció olyan városi nomádoknak készült, akik folyamatosan mozgásban vannak, és az őket körülvevő tértől, a tárgyaktól hasonló rugalmasságot várnak el.
A könnyen összeállítható, lapra szerelve szállított, játékos és személyre szabható bútorok között pad, ülőke, sámli, sideboard, kisszekrény, bak, tároló, illetve a lakáson belül használható felnőtt- és gyerekhinta is szerepel. Az újratáblásított anyagból készülő bútorok rajzolata egyedi és megismételhetetlen textúrává áll össze, ami újfajta esztétikai értéket teremt. A bútorokon túl arculatot és márkastratégiát is terveztem. Forgalmazói oldalról már vannak érdeklődők, így remélem, hogy termékként hamarosan bárki számára elérhetővé válik.
A Lakáskultúra Online okott van a Faceboon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!