A legmodernebb technológia és a legújabb dizájn, LED-es fényforrások, letisztult, bátor és dinamikus stílus – ez jellemzi a Nieto Ramón által tervezett Nieto Light lámpatesteket.
Mikor kezdett el körvonalazódni benned, hogy a tervezéssel szeretnél foglalkozni?
A kreatív énem már gyerekkoromban megmutatkozott, jártam rajz- és agyagozószakkörre, modelleztem, alkottam, mindig létrehoztam valamit. A szakközépiskolában az ipari tervezés és formatervezés irányt választottam, de akkoriban a dolog műszaki vonulata, a „kütyüzés”, a szerelés, az elektronika még kicsit jobban vonzott.
A Műszaki Egyetemen mint ipari termék- és formatervező végeztem, az alapdiploma megszerzése után pedig felvettek a MOME-ra. Közben elkezdtem dolgozni egy világítástechnikai cégnél, ahol megismerkedtem a LED-es technológiával, valamint a lámpatestgyártás szépségeivel.
Hogyan találtál rá a saját stílusodra?
Még diákként jártam a szerencsi alkotótáborban, ahol a műegyetemi formatervező tanárom vezette a plasztikai szekciót. Talán itt dőlt el, hogy merre fog vezetni az utam. Rengeteget tanultam a mesterektől, az ő inspirációjuk segített megtalálni az önálló stílusomat, vagyis lassan, fokozatosan kialakult a csak rám jellemző ízlés- és formavilág.
Melyik a legszebb része a munkádnak?
Amikor elkészül egy termék, és látom, hogy világít! Persze az is nagyon izgalmas szakasz, amikor elkezdek gondolkodni egy új megoldáson, formán. A skiccelős fázist szintén nagyon élvezem, ilyenkor leülök, és órákig csak rajzolok. A legcsodálatosabb mégis az, hogy végül létrejön egy olyan világítótest, amely minden apró részletét tekintve tökéletesen kidolgozott.
Az anyagot, a formát, a technológiát, a hatásfokot, sőt a természetre gyakorolt hatást is messzemenően szem előtt tartom a tervezés során. Az utóbbi kapcsán főleg a teljesítményre, az áramfelvételre gondolok – ma kulcsfontosságú a fenntarthatóság, így nagyon figyelek a termékek életútjára is. Azok a LED-modulok, amelyekkel dolgozom, nagyságrendileg 50 ezer üzemórát bírnak, ez nagyjából 16-17 év, napi 8 órás használattal számolva.
Tehát nem csak a dekoratív kinézetre törekszem, a környezettudatos gondolkodás legalább ilyen lényeges. A minőség elsődleges számomra. Az általam megálmodott tárgyak persze nem csupán világításra szolgáló eszközök, hiszen egy-egy lámpa a legmodernebb technika és a legújabb dizájn ötvözeteként ölt testet.
Honnan merítesz inspirációt?
Mivel számos szempontot figyelembe veszek, több irányból is elkezdhetem a tervezést. Van, amikor találok egy új LED-et vagy új technológiai megoldást, amely megihlet, és ezek előnyeit próbálom kihasználni. De ugyanígy motivál egy izgalmas anyag is.
Ilyen volt többek között a százszázalékosan újrahasznosítható, remekül hajlítható akril-polimer, amely a megtévesztésig hasonlít a gránitra, vagy a palakő, amely mindössze 2 mm vastag, de ha megvilágítjuk, tökéletesen kőszerű hatást kelt.
Mindig felvillanyoz a kísérletezés, szinte játszom az anyagokkal: a kezemben tartom, meghajlítom, kifordítom, megvilágítom, megnézem, hogyan viszi a fényt… Talán ez utóbbi a legfontosabb, a fényt mindig meg kell vizsgálni a tervezés során, hogy a kész darab jól működjön a gyakorlatban.
Milyen terveid vannak?
A diplomamunkámat az úgynevezett dinamikus világításról írtam, ezzel kapcsolatos az ötletem, de még sok időt és energiát igényel a kidolgozása. Az elképzelés lényege leegyszerűsítve az, hogy a lámpából érkező fény színhőmérséklete a napszaknak megfelelően változik. Ilyen irányban szeretném fejleszteni a lámpákat, ezt a megoldást komponálnám az enteriőrbe. A dinamikus világítás itthon még nem igazán ismert, de Nyugat-Európában és főleg Észak-Európában már népszerű.
Kedvenc darabok
Nieto Ramón legkedvesebb munkájaként két darabot emel ki. Az egyik a Caranx, amely egy fehér, félgömb alakú lámpatest és egy rose gold színű, geometrikus mintájú belső test párosítása, utóbbi 3D nyomtatással készült. A másik pedig a London LED Lantern elnevezésű kültéri lámpa, ezzel nyerte el a tervező 2015-ben a Magyar Formatervezési Díjat.