Ne dőljünk be a befizetésre felszólító hamis leveleknek! A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szakemberei összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, melyek segíthetnek kiszűrni a csalók próbálkozásait.
A hamis, adathalász vagy anyagi haszonszerzés céljából küldött elektronikus levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amelyeket valódi szolgáltatóinktól kapunk.
A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja lehet az adataink megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami akár komoly anyagi kárral is járhat.
Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amelyben személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor következőkre érdemes odafigyelni:
1. A feladó e-mail címe
Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk! Nézzünk utána, hogy az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamely szolgáltatóra hivatkozással, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.
2. Elektronikus ügyintézés jóváhagyása
Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
3. Befizetések ellenőrzése
Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
4. Számlák befizetésének módja
Gondoljuk át, hogy hogyan szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
5. Túl sok, túl kevés
Figyeljünk arra, hogy az befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
6. Befizetési határidő
Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
7. Azonosítók
Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
Amennyiben kétségünk támad, mindenképp vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatónkkal! Az adathalász levelek kiszűrésével kapcsolatos részletesebb fogyasztói információkért kattints ide.