Juhász Norbert és Nagy Péter komok névre keresztelt közös márkája kis szériás bútorokat és lakberendezési kiegészítőket kínál, emellett egyedi felkéréseket, belsőépítészeti és építészeti feladatokat is vállalnak.
Izgalmasan hangzik a márka neve. Mit jelent a komok?
A komok három szóból származik: a kompozíció, kombináció, kommunikáció – ezek rövidített többesszámából alakult ki a név. Számunkra mindhárom kifejezés kulcsfontosságú. A komok egy játékos, egyszerű, rövid, jó betűképpel rendelkező palindrom, és az elnevezés a tervezői attitűdünkről is árulkodik: van mögötte egy történet vagy gondolat, jól mutat, felkelti az érdeklődést, érzelmet vált ki, ugyanakkor nem direkt vagy unalmas.
Mindketten építészként végeztetek. Miért kezdtetek kisebb léptékű projektekben gondolkodni?
Míg az épületeknél általában évek telnek el az első rajzoktól a megvalósulásig, egy tárgynál az első prototípus akár pár hét alatt elkészülhet, márpedig a kézzelfogható szabadságnak elég nagy a vonzereje. Mi már az egyetemen hiányoltuk az alkotás gyakorlatias, manuális részét. Ezt a hiányérzetet pótolja a komok, hiszen most a kivitelezést és a prototípusok elkészítését is mi csinálhatjuk. Egyrészt jó érezni az anyagot, másrészt sokat lehet tanulni belőle. Mindketten elvégeztük az asztalosképzést, számos alkotótáborban jártunk – Norbi ennek eredményeképpen komplett lakóautóvá alakított át egy furgont.
Hogyan jellemeznétek az általatok megálmodott bútorokat, kiegészítőket?
Számunkra alapelv, hogy a forma követi a funkciót, hozzáállásunk a 20. század újító szellemiségéből táplálkozik. Szívesen visszanyúlunk az egyszerű formákhoz, gyakran merítünk inspirációt a Bauhausból és a skandináv dizájnból. Ha ez a gondolat vezeti a kezünket, az magával hoz egy eszközrendszert is: őszinte, átlátható, észszerű szerkezeteket és megoldásokat, magas minőségű anyagokat használunk. Nem bonyolítjuk túl a dolgokat, a különféle matériák, az elérhető technológiák, illetve a funkcióból következő formák épp elég teret biztosítanak, hogy változatos és szép tárgyakat hozhassunk létre. Mindennek szerves része a fenntarthatóság, következetesen törekszünk a tartósságra és a gazdaságosságra, és persze az is fontos, hogy a tárgyaink örömet okozzanak a mindennapi használat során.
2020-ban indult a márka. Mi történt veletek az elmúlt hónapokban, és milyen terveitek vannak?
Több prototípust készítettünk, terveztünk beépített bútorokat, dolgoztunk kisebb belsőépítészeti és építészeti munkákon, sokat voltunk a műhelyben, és jó kapcsolatokat építettünk ki más területeken rutinos gyártókkal, szakemberekkel. Kapható már többek között egy színes acél függőlámpa (Kapszula), egy tömör diófa éjjeliszekrény (Kubi) és egy rétegelt lemezből CNC-vel kimart növényállvány (Pland).
Gyakran dolgoztok együtt más tervezőkkel. Mesélnétek ezekről az együttműködésekről?
Sok építész és dizájnnal foglalkozó ismerősünk van, akiket szintén hajt egyfajta alkotásvágy, ám egyelőre a fiókban hevernek a terveik. Mi szeretnénk, ha a jó ötletek nem csak papíron léteznének. Mindketten élvezzük a munka menedzsment részét, örülünk, ha több projekttel foglalkozhatunk, és nem zavar minket, hogy esetenként mások az alkotók. Külföldön ez a modell megszokott, itthon viszont egyáltalán nem, így ezzel is színesítjük a hazai dizájn- és bútorpiacot.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!