2010-es alakulása óta a POSITION Collective csapata sokat változott, csakúgy, mint kollekcióik. Kertész Attila és Simonfalvi Bence mesélnek munkáikról.
A jellegzetesen modern, jól használható tárgyaitokban a régmúlt stíluselemei köszönnek vissza. Mennyire tudatos ez az irány?
Simonfalvi Bence (képünkön jobbra): A kezdetektől fogva olyan maradandó tárgyakat akartunk készíteni, amelyek nem mennek ki három év múlva a divatból. Mindig is a visszafogott, funkcionalista formatervezés állt közel hozzánk, a klasszikus modern irányzatok jellegzetes elemeinek felhasználása pedig meghatározóvá vált a stílusunkban. Egy idő után ragaszkodni kezdtünk hozzá, egyfajta koherenciát ad a munkáinknak.
Vannak kedvenc anyagok, színek, amikkel szívesebben dolgoztok?
Kertész Attila: Vannak, de folyamatosan keressük az új technológiákat is. Sokat és szívesen dolgozunk acéllal, fával vagy kerámiával, de nem szeretjük az olyan mesterséges anyagokat, mint például a műanyag. Egy bizonyos minőségi szinten nem jellemző a nem természetes anyagok használata. A színeink mindig az aktuális koncepcióhoz igazodnak, tehát nem a trendeket követjük.
Inkább művészként vagy inkább tervezőként gondoltok magatokra?
S. B.: Attila diplomájában az áll, hogy formatervező művész, az enyémben pedig, hogy építész, tervezőművész. Én nem szoktam magunkat művésznek nevezni, bár kétségtelen tény, hogy a MOME, ahol mindketten végeztünk, kifejezetten művészeti alapú képzést ad. Amit mi csinálunk, az voltaképpen alkalmazott művészet, vagyis elsődleges célja az emberi használat. Mi tervezők vagyunk, akik sokszor nyúlnak vissza művészeti gyökerekhez a munkájuk során.
Jelenleg min dolgoztok?
K. A.: Szerencsés időszak a mostani, mert rengeteg tennivalónk van. Egyfelől már tervezzük a 2016-os bútorkollekciónkat, másfelől pedig lekötnek aktuálisan zajló belsőépítészeti munkáink. A közeljövőre nézve egyébként nagy terveink vannak, amikről még nem beszélhetek, de az biztos, hogy elmélyültebben és nagyobb léptékben szeretnénk foglalkozni a bútortervezéssel.
A tervezői munkát inkább magányos tevékenységnek képzeli az ember, ti viszont csapatban dolgoztok…
S. B.: A mi márkánk ereje sosem az egyének külön vágyaiban volt, hanem a közös céljainkban, vízióinkban, amelyeket folyamatosan együtt alakítunk. Azt nem mondanám, hogy olykor nem megyünk egymás idegeire, de az évek során megtanultuk kezelni a másikat. A 2010-es indulás óta sokat változott a csapat összetétele, de az változatlan, hogy Attila és én vagyunk a cég kreatív motorjai.
Néhány hete tértetek vissza a Dubai Design Days nevű rendezvényről. Milyen volt a dubai kiállítás, mit találtatok a legérdekesebbnek?
K. A.: Dubai egy nagyon friss piac. Az Emírségek történelme csak pár évtizedes múltra tekint vissza, ezért inkább egy óriási kavalkádját találtuk itt a világ minden tájáról származó dizájnnak,
de éppen ez adja a hely sajátos karakterét.
Egyes tárgyaitok olyan neves helyeken jelentek meg, mint például a perthi repülőtér, a Paramount Pictures melbourne-i irodája vagy a Google budapesti székhelye. Van köztük olyan, amire különösen büszkék vagytok?
S. B.: A Pran kollekció lámpái, melyek a legismertebb és legkelendőbb termékeink. Egy ilyen fiatal és kis vállalkozás életében minden nemzetközi projekt nagyon fontos, nem is teszünk köztük különbséget. Igazi elismerése a munkánknak, hogy olyan neves cégek választanak minket, mint a Google, a Paramount Pictures vagy az Aston Martin.