A digitalizáció, a megváltozott vásárlói magatartás és a médiafogyasztási szokások miatt az IKEA úgy döntött, búcsút vesz a katalógusaitól.
Az IKEA katalógus 70 éven keresztül az egyik legegyedibb és legikonikusabb terméke volt a bútorgyártó cégnek. A kiadványt ebben a formában idén jelentette meg utoljára a vállalat: az Inter IKEA Systems B.V., a globális IKEA franchise anyavállalata azt a döntést hozta, hogy tiszteletteljes búcsút vesz a katalógus sikeres karrierjétől, és nagy izgalommal tekint a jövőbe.
– Annak érdekében, hogy elérjük az emberek többségét, és kapcsolatba kerüljünk velük, új eszközökkel juttatjuk el hozzájuk inspiráló lakberendezési megoldásainkat – mondja Konrad Grüss, az Inter IKEA Systems B.V. ügyvezető igazgatója.
Az IKEA hivatalos közleménye szerint a vásárlóktól és az áruházakból begyűjtött tapasztalatok és vélemények halmazából kiderült, hogy az emberek a már bevált és izgalmas új eszközök segítségével ma már inkább az otthonuk kényelmében álmodoznak és tervezik meg otthonaikat.
– Az elmúlt évtizedekben a médiakörnyezet nagymértékben változott, és bár a katalógus a médiamixünk legfontosabb eleme volt, a szerepe mára megváltozott. Úgy látjuk, hogy az emberek többsége az interneten és a közösségi média felületeken keres lakberendezési inspirációt digitális csatornák és influencerek segítségével. Emiatt már néhány évvel ezelőtt megkezdtük a nyomtatott katalógus-példányszámok csökkentését – mondta el Szauter Zsolt, az IKEA Magyarország marketingvezetője, aki abban is bízik, hogy az IKEA így a jövőben még jobb, fenntarthatóbb és relevánsabb módokon nyújthat inspirációkat vásárlói számára napról napra, erős digitális médiafókusszal segítve őket szebb otthoni hétköznapjaik megteremtésében.
A közlemény elmondja: az IKEA katalógus megszüntetésére vonatkozó döntés annak az aktuális átalakulási folyamatnak a része, amellyel az IKEA egyre nagyobb mértékben digitalizálódik és válik elérhetőbbé. Az átalakulás már folyamatban van. A vállalat 2021 őszén egy könyvet jelentet meg, mely tele lesz lakberendezési inspirációkkal és ismeretekkel, ám a katalógus jelen formájában már nem lesz elérhető.
5 izgalmas tény az IKEA katalógusokról
- 1951: Ingvar Kamprad saját maga állítja össze az első IKEA katalógust. Az első katalógus címlapján az MK fülesfotel látható, barna kárpitozással. A katalógust 285 000 példányban nyomtatják ki és Dél-Svédországban terjesztik. 68 oldal. Svéd nyelvű.
- 1998: Az első online kiadás, „IKEA at office”, egy kizárólag irodai/üzleti bútorokat tartalmazó különkiadás. A kitűzött cél a teljes katalógus online megjelentetése, azonban a számítástechnikai rendszer bonyolultsága miatt elhalasztják.
- 2000: a nyomtatott verzió mellett az IKEA katalógus digitális formában is megjelenik.
- 2001: az IKEA történetében először indul be az e-kereskedelem, Svédországban és Dániában.
- 2016: Az IKEA katalógus csúcskorszaka, 200 millió példányban terjesztik 69 verzióban, 32 nyelven és több, mint 50 piacon.