A VPI Betonmanufaktúra különleges köztéri installációival és látszóbeton bútoraival került be a köztudatba. Inspiráló alkotásaik a változó városi életmód igényeihez igazodnak, egyedi tárgykultúrájukkal trendet teremtettek.
Hogyan kezdődik a történetetek? Mi volt az első mérföldkő?
Egészen pontosan hat és fél éve indultunk el, kezdetben különösebb elvárások nélkül. Természetesen mi is azt terveztük, hogy meghódítjuk majd a hazai, később pedig a nemzetközi piacot, de eleinte csupán a beton lehetőségeit kutattuk. Elkezdtünk kísérletezni ezzel a sokrétű anyaggal, ami kézenfekvő volt, hiszen a partnerem, Varga Péter István korábban a 4-es metró őrmezei megállójának kiépítése kapcsán széles körű ismeretekre tett szert. Jómagam a gyártástechnológiai hátteret biztosítottam. Ehhez a felálláshoz csatlakozott később néhány tervező és műszaki szakember.
Mi volt az alapelképzelés a márka megteremtésekor?
Nagy szerencsénkre sikerült kikísérletezni a látszóbeton egyedi receptúráját: az anyag könnyed összetételének és lágy textúrájának köszönhetően szinte végtelen lehetőséget biztosít számunkra. Mivel hamar rájöttünk, hogy a kreativitásnak a továbbiakban nincsenek korlátai, azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy Közép-Európa vezető manufaktúrája legyünk a kültéri bútorgyártásban. Mindenekelőtt köztéri installációk, kültéri bútorok tervezésével és készítésével foglalkozunk, de egyre komolyabb eredményeket érünk el a berendezési tárgyak és belsőépítészeti elemek terén is. Igyekszünk bútorainkat a különböző helyszínek adottságaihoz igazodva megtervezni, mert fontosnak tartjuk, hogy a környezethez illő tárgyat hozzunk létre.
Mitől különlegesek a VPI bútorok?
Öntömörödő viselkedésének és kémiai összetételének köszönhetően a látszóbetonnal rendkívül hatékonyan lehet dolgozni. Ez azt jelenti, hogy belsőépítészeti elemek esetében is egyedi, kreatív megoldásokat alkalmazhatunk, hiszen viszonylag nagy teret enged az alapanyag. Példaként legnépszerűbb termékünket, a mosdót említem, amelynek modellezése a kültéri bútorelemekkel ellentétben nem igényel több hónapos kísérletezést.
Miért éppen a betont választottátok?
Egyrészt előzetesen meglévő alapismereteink miatt célszerűnek tűnt ebbe az irányba indulni, másrészt meggyőződésünk, hogy a beton újfajta megközelítése eddig ismeretlen dimenziókat nyit meg az építészet, a belsőépítészet és a dizájn világában. Jelenleg nagyon divatos alapanyag, ráadásul az utóbbi időben a mérnöki szerkezetek, épületelemek és burkolatok mellett egyre gyakrabban alkalmazzák bútorok, tájépítészeti elemek, különböző tárgyak gyártása során is. Szemmel látható, hogy napjainkban a beton megítélése átalakul: a kortárs dizájn egyik főszereplője lesz.
Tavaly év végén második alkalommal nyertétek el a Magyar Formatervezési Díjat a Reform500 köztéri installációval. Milyen új lehetőségek nyíltak meg előttetek?
Már korábban is kaptunk jó néhány hazai és nemzetközi díjat, de valójában most történt meg a léptékváltás. Előzőleg tervező-gyártóként részesültünk kitüntetésben, utóbbi esetben azonban sokkal komplexebb módon értékeltek minket, így az elismerés különösen jó érzés számunkra. A csapat szakmai felkészültsége megkérdőjelezhetetlen; jelenleg cégünknek az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy lépést tudjon tartani az aktuálisan futó munkák menedzselésével és a publicitás növekedésével. Bőségesen el vagyunk látva megbízásokkal, folyamatosan futnak nagyobb projektek is, tehát igazán nincs okunk panaszra.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!