Mit kezdhet egy város a közepén elterülő, rég nem használt gyárnegyeddel? Forgathatnak itt filmeket, vagy – amint azt Nürnbergben tették – átalakíthatják a legmenőbb kulturális és irodanegyeddé.
Nürnberg nyugati részén lévő AEG negyed akkora, hogy akár egy külön kis város is lehetne a városban. Kitűnő úthálózat köti össze a repülőtérrel, Nürnberg központjába pedig metrón vagy helyközi vasúton juthat el az a látogató, aki nem akar autóba ülni.
Nyilvánvaló, hogy a 10 évvel ezelőtt végleg bezárt, 168 ezer (!) négyzetméteren elterülő gyárnegyedet nem lehetett a sorsára hagyni. A patinás AEG gyár története önmagában is izgalmas: 1917-ben vette meg egy Bing nevű elektrotechnikai cég a korábban bicikligyártó üzemként hasznosított épületet. A Bingből hamarosan AEG lett (ma az Electrolux a tulajdonosa), a gyárterület pedig a céggel együtt egyre csak nőtt.
A háborúk, a gazdasági válság és a modernizáció miatt jobb és rosszabb évek váltották egymást a vállalat életében, amelynek fő terméke sokáig a Lavamat nevű automata mosógép volt. A népszerű készüléket itt, Nürnbergben gyártották, időnként több mint 5000 alkalmazottal dolgoztak. Amikor 1981-ben az egymilliomodik (már nem Lavamat) mosógép legördült a gyártósorról, még senki nem sejtette, hogy néhány év múlva a svéd Electrolux megveszti a céget, 2007-ben pedig végleg bezárják. Ám az új tulajdonosok úgy döntöttek, hogy Lengyelországba telepítik a gyártást, mivel ez kifizetődőbb.
Egy német befektetőcég hamar lecsapott a kínálkozó lehetőségre, és megvette a területet azzal a szándékkal, hogy új életet lehel belé. A kezdeti lépésekben az impozáns, minden igényt kielégítő irodanegyed épült fel. Az első betelepülő az Electrolux-AEG volt 2008-ban, a németországi központban 20 ezer négyzetméteren 630 munkatárs dolgozik. Mindössze két évvel az építkezés kezdete után az irodaépületek fele már gazdára talált.
A befektetők azonban nem csupán egy nappal nyüzsgő, este kihalt irodanegyedről álmodoztak. Éttermek, üzletek nyitása és kulturális központ létrehozása szerepelt a terveik között, olyannyira, hogy a Creating Community szlogen vált a negyed védjegyévé. A fejlesztések azóta is folyamatosan zajlanak, de a tulajdonosok 10 év után sem érzik úgy, hogy elkészültek volna. Nemrég adták át az 5000 négyzetméteres kulturális központot, amely három kiállítási csarnokkal, illetve egy kitűnő akusztikájú, zenei képzésekre és előadásokra alkalmas teremmel is büszkélkedhet. Vannak itt színházak, idegennyelvi intézetek és egy művészeti oktatóközpont gyermekek számára.
Természetes, hogy ekkora tömeg nem maradhat éhen: francia pékség, olasz kávézó és japán étterem közül választhatnak a vendégek – hogy csak néhányat említsünk a különböző ízléseket kiszolgáló vállalkozásokból. A kultúra egyre nagyobb teret hódít, a művészek után a tudósok is megjelentek a területen, kutatóintézetek, laborok, innovációs inkubátorházak költöztek a negyedbe. Évről évre megrendezik az AEG Művészeti és Tudományos Nyílt Napokat, amelyre idén szeptemberben több mint 20 000 látogató érkezett.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!