A iamart cementlap-manufaktúra a Csepel Művek egykori repülőgépmotor-gyártó üzeméből startolt el tavaly nyáron. A dizájnműhely társalapítói, Fehérdi Csaba és Lengyel Kristóf a friss szín- és formavilágot innovatív technológiával ötvözik.
A iamart története 2005-ben marokkói cementlapok forgalmazásával indult, aztán Kristóf csatlakozásával új időszámítás kezdődött a manufaktúra életében. Miben nyilvánul meg ez a változás?
Csaba: Kristóf szerepvállalásával lehetőség nyílt arra, hogy jól megtervezett üzleti stratégia mentén építkezzünk, miközben én a kreatív tervezésre fókuszálhatok. A szerepek tökéletesen megoszlanak kettőnk között, de minden döntést együtt hozunk meg.
Mi ösztönözte Kristófot, hogy biztos munkahelyét egy új dizájnvállalkozásra cserélje?
Kristóf: Már éreztem egy ideje, hogy személyesebb feladatra vágyom, amivel értéket teremthetek mások számára. Ekkor találtam rá apósom pincéjében egy manuális présgépre, ami beindította a fantáziámat, és elhatároztam, hogy Csabával belevágok egy új, kreatív birodalom felépítésébe. Eleinte nem volt könnyű, évekig csak kísérleteztünk az anyagokkal és a különböző technikákkal. Ez idő alatt a manufaktúra teljesen visszavonult a külvilágtól, hogy aztán tényleg nagyot robbanhasson, amit kitaláltunk.
Miért éppen a cementlapgyártásban láttatok lehetőséget?
Kristóf: A korábbi importőri tapasztalataink alapján úgy ítéltül meg, hogy az eredeti marokkói cementlapok – esztétikai értékük ellenére – a hazai időjárási körülmények között csak beltéren alkalmazhatók, ezért elhatároztuk, hogy saját termékpalettával lépünk a piacra, kültéri és beltéri darabokkal egyaránt. Fontos szempont volt a minél nagyobb felhasználási terület, és hogy új, izgalmas színeket tudjunk előállítani, ezért mi magunk jártunk utána minden egyes technológiai és tervezési folyamatnak. Nagy kihívás volt, de hajtott minket előre a vágy, hogy olyan dolgot hozzunk létre, ami valóban egyedülálló Magyarországon.
A cementlapot a ’70-es évektől kiszorította a piacról az olcsóbb csempe. Hogyan próbáljátok megismertetni és megszerettetni a nagyközönséggel az új terméket?
Kristóf: Szerencsére itthon is megjelent egy vásárlói réteg, amely keresi az egyedi burkolatokat. A cementlap pedig nagy szabadságot ad a minták és színek kombinálásával. Ugyanakkor a lapjaink megfelelnek az EU-s szabványnak, így akár közintézményekben is felhasználhatók. Kiemelt figyelmet fordítunk rá, hogy az emberek megismerjék ezt az egyedülálló burkolatot. Júniusban megnyílt az első műhelyünk Csepelen, ahol személyesen fogadhatjuk az érdeklődőket a kimondottan erre a célra létrehozott bemutatóteremben.
Az új műhellyel új kapuk nyílnak meg a iamart előtt?
Csaba: A 3D nyomtatással lehetővé vált a kis szériás cementlapgyártás, ma már a rézsablon helyett egy sokkal gyorsabban előállítható műanyag keretes kiöntőformával dolgozunk. A kifejlesztése majdnem másfél évig tartott, de összességében rengeteg időt spórolunk ezzel a lépéssel. Minden szerszámot egyedileg gyártunk, a lapokat pedig egyesével, kézzel készítjük. Ettől olyan különlegesek és értékesek.
Újabb mérföldkőhöz érkeztetek…
Csaba: A cég folyamatosan fejlődik, sosincs megállás. Terveink szerint ősszel már szeretnénk workshopokat tartani a műhelyben, többek között egyedi laplerakási technikát oktatunk majd. Az általunk kifejlesztett online tervezőprogram segítségével pedig saját motívumokkal ellátott, egyedi cementlapok megtervezésére is lehetőség nyílik. Vagyis a továbbiakban a iamart egyfajta alkotóműhelyként és workshop-helyszínként is működik, ahol bárki a tervezőasztal mögé állhat, és próbára teheti kreativitását. Rengeteg ötlet van még a fejemben, amelyek mind megvalósításra várnak. Mondhatjuk, hogy végső soron egy 18. századi technológiát szeretnénk átültetni 21. századi körülmények közé.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!