A tanulósarok kialakítása során könnyű elkövethetni olyan hibákat, amelyek negatívan hathatnak a gyermek iskolai teljesítményére. Vegyük sorra a leggyakoribbakat!
Ha nincs megfelelően elválasztva és felszerelve a tanulósarok
Figyeljünk oda a kényelemre, de a rendszerre is. Azokat a tárgyakat, amelyek nem kapcsolódnak szorosan a tanuláshoz és az iskolához, a szoba más részébe helyezzük el, így nem vonják majd el a figyelmüket.
– Az íróasztalt az ablakhoz közel helyezzük el, így biztosítjuk a természetes fényt. Ha ez nem lehetséges, helyettesítsük olvasólámpával. Arra is figyeljünk, hogy jobbkezeseknél 60-70 fokos szögben szemből vagy balról érkezzen a fény, míg balkezeseknél éppen fordítva” – tanácsolta Ambrózai Zsuzsanna, a legnagyobb magyar bútor webáruház, a mabyt.hu (belinkelni!) munkatársa.
Ha nincs elég hely a játékra
A gyerekszobában a játékra és a szabadidős tevékenységre is elegendő teret kell biztosítani. Ahogy a gyerekek nőnek, a szülők nagy része megfeledkezik erről, vagy nem fordít rá kellő figyelmet. Holott a játék még iskoláskorban is fontos szerepet tölt be. Ahogy az amerikai Creativity Institute felméréséből kiderült, a játék növeli a gyerekek önbizalmát, az elkezdett feladat befejezésére motivál és erősíti a pozitív társas kapcsolatok kialakítását. A praktikus tárolódobozok segítségével pedig a játék utáni rendetlenség is elkerülhető.
Ha kevés a tárolóhely
Szülőként arról sem szabad megfeledkezni, hogy a tanulással megszaporodnak a füzetek, tankönyvek és egyéb iskolaszerek. Ha ezeket az íróasztalon halmozzuk fel, azzal a tanulásra szánt helyet csökkentjük. A megoldás tehát az lehet, ha több tárolóhelyet biztosítunk.
– Ha nem szeretnénk az egész berendezést lecserélni, az íróasztalhoz válasszunk praktikus görgős fiókos konténert, ami bárhol elhelyezhető és könnyedén áthelyezhető” – magyarázta a webáruház munkatársa.
Ha a bútor ergonómiai szempontból nem megfelelő
A szülők gyakran követik el azt a hibát, hogy nem fordítanak kellő figyelmet az ergonómiára, azaz az testmérethez illeszkedő bútorok kiválasztására. A nappaliból áthozott asztal nem biztos, hogy a gyermek egészséges és helyes fejlődését segíti elő, hiszen írásnál a karnak megfelelő támaszra van szüksége. Az ideális íróasztal magassága a gyerek magasságától is függ, az ideális méret azonban 70-75 cm. Érdemes azt is előre végiggondolkodni, hogy a gyermekünknek később számítógépre is szüksége lesz. Erre kínálnak megoldást a speciális számítógépasztalok, ahol kellő távolságban külön helye van a monitornak. A szék magasságát mindig igazítsuk az asztalhoz és válasszunk olyat, amely mindent testhelyzetben megfelelő támaszt nyújthat.
Ha megfeledkezünk a minőségi pihenésről
A gyerekek iskolai előmenetelét és tanulási kedvét több tényező is befolyásolja, ebből az egyik legfontosabb az alvás minősége. Az alvás energiát ad, segíti a koncentrációt, a problémamegoldást, fejleszti a memóriát, de hatással van az érzelmekre és a viselkedésre is. Az amerikai National Sleep Foundation kutatásai alátámasztották, hogy azok a gyerekek, akik kevesebbet alszanak, átlagon alul teljesítenek az iskolában, nehézségeik vannak a tanulásban, a viselkedésben és a figyelem fenntartásában is. Ezért az iskoláskorúak számára a napi 9-11 óra alvás az ideális.
– A pihentető alvás alapja a megfelelő ágy és matrac. A kisebbeknek keményebb, merevebb matrac ajánlott, amely megfelelő támaszt nyújt a hátgerincnek. A nagyobbaknak zónás kialakítású matrac javasolt, amely azt jelenti, hogy a matracban különböző keménységű szelvények találhatók, vagyis a váll és a medence környékén a matrac puhább, míg a derék környékén merevebb tartást biztosít. – magyarázta Ambrózai Zsuzsanna.