Másfél évvel ezelőtt, a Covid-19 hatására olyan helyzet állt elő az iroda design piacon, amire senki nem számított, és amire senki nem volt felkészülve. Nagy hirtelen kényszerű átalakítások kezdődtek meg…
Úgy tűnik, azoknak a szakembereknek lett igazuk, akik már évekkel korábban felhívták a figyelmet arra, hogy a nyílt terű irodák kora lassan lejár… A Covid-19 járvány beteljeítette a jóslatot.
Szempont lett a távolságtartás
„A home office elterjedésével megszűnt a hatalmas területű irodahelyiségek funkciója, sokan döntöttek amellett, hogy kisebb irodába költöznek vagy a meglévőt más funkciók mentén alakítják át” – tájékoztatott Medvedovszky Gergely, az irodai térszervezéssel, irodabútor-értékesítéssel és berendezéssel foglalkozó Ahrend Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint az a tendencia figyelhető meg, hogy a munkaállomások számának kárára növekszik a szociális zónák mérete, úgynevezett phone boothokat, inspiration boothokat, elvonulósarkokat hoznak létre, amelyek lehetővé teszik mind a kollégák közötti távolságtartást, mind az elmélyült, koncentrált munkavégzést.
Előtérbe került a kényelem
A szakmán belül többféle elgondolás létezik arról, merre felé halad az irodai munkavégzés és ezzel együtt az iroda- és irodabútor-piac. Abban mindenki egyetért, hogy olyan, mint amilyen korábban volt, sosem lesz már. „A Covid először megijesztette a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt, akik megtehették, otthoni munkavégzésre álltak át. Kezdetben mindenki tartott tőle, hogy miként fog ez működni, azonban sok esetben nem kellemetlennek, inkább hasznosnak bizonyult. Mivel ezt hatékonysági vizsgálatok is alátámasztották, ahol lehet, a továbbiakban is maradni fog ez a rendszer” – tudtuk meg az Ahrend Kft. ügyvezető igazgatójától.
Soft seating és akusztika az új hívószó
„Teljesen át kell gondolni az iroda területeket, hiszen azok a zónák, amelyeket eddig fontosnak gondoltak, és akként kezeltek – például a konkrét munkaállomások –, mára háttérbe szorultak, míg a közösségi terek, a kávézásra, a dohányzásra és a rövid megbeszélésekre alkalmas nyitott területek stratégiai pontokká váltak, ahova érdemes kényelmes és a munka hatékonyságát növelni képes bútorokat elhelyezni. Azt gondolnánk, hogy ezek nem elsődleges dolgok, pedig nagyban hozzájárulnak a munkavállalói lojalitás erősödéséhez” – emelte ki Medvedovszky Gergely. Az irodai székeknél, a tárgyalószékeknél lényegesebb berendezési tárgyak lettek a kényelmi bútorok. Ezek a puffok, a szófák, illetve az egyedi kárpitozott ülőalkalmatosságok. A csendes környezet pedig az akusztika befolyásolásával, paravánok, különféle felfüggesztett elemek, a hang terjedésének irányát módosítani képes panelek alkalmazásával valósítják meg.
A Várkert bazárban lehet irodai ötleteket gyűjteni
A mai kor igényeinek megfelelő irodai környezet inspiráló, megteremti a hovatartozás érzését és növeli a hatékonyságot is. „Termékeink nemcsak megjelenésükben és használhatóságukban természetesek, hanem igazodnak ügyfeleink igényeihez is. A vállalat is képviselteti magát október 21-én a Várkert Bazárban megrendezésre kerülő OfficeUp konferencián, amelynek témája ezúttal „A hibrid iroda anatómiája”. A rendezvényen új értelmet nyer a fenntarthatóság, hiszen a tartós és globális home office után mindenkit érint az irodai optimalizálás kérdése, valamint sok egyéb program mellett design- és irodatér-kiállítók mutatják be a legújabb trendeket, környezetbarát lehetőségeket.