Friss színfolt a skandináv dizájnban a Hay. Tárgyak helyett egy életérzést kínál, mely a szép és praktikus otthont képviseli.
Mette és Rolf Hay alig két évtized alatt tette a dizájnvilág meghatározó szereplőjévé a nevüket viselő céget. A házaspár egy megfizethető, praktikus és színes tárgyi világot teremtett, amelyre érezhetően ki volt éhezve a közönség.
Fiatalon csöppentek a tervezők világába
Mette Hjort 1978-ban született a dániai Tjørringben. A tehetséges lány már egész fiatalon segédkezett a szülei boltjában, míg későbbi partnere, a nála tíz évvel idősebb Rolf Hay bútorvállalatoknál töltött be különböző pozíciókat, így került kapcsolatba a dizájnnal. Koppenhágában ismerkedtek meg egymással a világhírű Gubi cégnél. Mette akkor húszéves pályakezdő volt, Rolf pedig többéves tapasztalattal a háta mögött kereskedelmi területen dolgozott. Hamar kiderült, hogy személyes vonzalom van közöttük, ráadásul nagyon hasonlóan gondolkodtak a formatervezésről is.
Megfizethető árú, minőségi dizájn
Mindketten abból indultak ki, hogy hiányoznak a kínálatból a megfizethető árú, de minőségi dizájntárgyak, azaz van egy kitöltendő piaci rés a drága luxus- és az olcsó tömegtermékek között. 2002-ben megalapították a HAY-t azzal a céllal, hogy szélesebb rétegek számára kínáljanak igényesen megtervezett, tartós mindennapi használati tárgyakat és bútorokat. Az első években mindent együtt csináltak, majd szétválasztották a feladatokat. Rolf a bútorokra és lámpákra koncentrál, míg Mette foglalkozik a kisebb használati tárgyakkal, konyhai eszközökkel és kiegészítőkkel, amelyek a márka védjegyévé váltak. Kiváló saját tervezőket alkalmaznak, ám emellett kezdettől fogva fontosnak tartották, hogy együttműködjenek neves dizájnerekkel, mint Nathalie du Pasquier, a Müller Van Severen duó vagy Ronan és Erwan Bouroullec. A francia testvérpár 2010-ben tervezett először a cégnek, kimondottan azért, hogy végre olyan bútorokat alkothassanak, amelyeket saját kevésbé módos barátaik is meg tudnak venni; így született meg például az Élémentaire műanyag szék vagy a Palissade kültéri asztal.
Lecsapott a Hay-párosra az IKEA
Mette és Rolf Hay nemcsak a tárgyak milyenségében, hanem azok prezentálásában is újat hozott. Legendásak a 2010-es években készült kiállítási standjaik és termékfotóik, amelyeken a nyers díszlet, a kilátszó színes háttér a kompozíció része. A 2014-es milánói bútorvásár (Salone del Mobile) egyenesen korszakhatárnak tekinthető. Itt várta először a látogatókat a Mette által felügyelt Mini Market, azaz egy szupermarketre emlékeztető installáció a kisebb tárgyaikat felvonultató polcsorokkal, bevásárlókosárral. A dizájnszakértő közönség tagjai színes HAY táskával a vállukon tértek haza, a HAY helye pedig megszilárdult a legmenőbb dizájncégek között. A sikerhez jelentősen hozzájárultak átgondolt stratégia szerint kiválasztott kollaborációik, például az IKEA-nak 2017-ben készült Ypperlig kollekció. A projekt részeként többek között újragondolták a klasszikus kék bevásárlótáskát. A spektrum másik végén pedig az amerikai Herman Miller áll, számukra újraszíneztek nyolc Eames dizájnklasszikust, a fiatal generáció ízléséhez igazodva.
Szép és praktikus otthon a végső cél
Fontos vezérelvük, hogy alapvetően nem tárgyakat, hanem egy életérzést kínálnak: végső soron a kétgyermekes házaspár értékrendjét meghatározó, egyszerre szép és praktikus otthon vízióját képviselik. Ennek a szellemiségnek a térbeli megtestesülése a 2021-ben kibővített – boltot, bemutatótermet, irodákat és rendezvényteret is magában foglaló – koppenhágai HAY House.
A decemberi Lakáskultúra már a standokon! Karácsonykor a legjobb olvasnivaló! A friss lapszámot keresd az újságárusoknál, árusítóhelyeken!
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!