A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében ötödik alkalommal megvalósuló 360 Design Budapest kiállítás idén egy nagymúltú építészeti remekként ismert helyszínen nyílik meg a nagyközönség előtt. A nemzetközi és hazai alkotók munkáit felsorakoztató tárlat 2024-ben újragondolt koncepcióval, idén először az MDDÜ által szervezett Budapest Design Week eseménysorozatának központi kiállításaként tér vissza.
Ötödik alkalommal nyitja meg a kapuit a Red Dot-díjas 360 Design Budapest kiállítás! A nemzetközi és hazai alkotók munkáit prezentáló designtárlat 2024. október 15-20. között valósul meg a a nagyközönség számára. A kiállítás célja, hogy minél szélesebb körben megismertesse a közönséggel a design- és kreatívszektor értékeit és lehetőségeit.
A tárlat kínálata bemutatja a magyar és nemzetközi tárgykultúra magas színvonalát és kulturális sokszínűségét, többszáz éves hagyományait. Az esemény nemcsak a kortárs magyar designmárkák, ipar- és képzőművészek közötti kapcsolatot erősíti, hanem találkozási lehetőséget, szakmai platformot is biztosít a különböző lokális és nemzetközi kreatív iparági szereplőknek. Ezáltal a versenyképességet, kreatívipari ökoszisztéma alakulását segíti elő. A jövőben 360 Design Budapest a Budapest Design Week első számú szakmai platformjaként erősíti a kreatívágazatok szereplői közötti együttműködések ösztönzését.
A régió kreatívipari dizájnközpontja a cél
„A 360 Design Budapest regionális kiállítás ötödik évfordulója mérföldkövet jelent. Évről évre több ezer érdeklődőt vonz a kiállítás, amelyen az idei rekordot döntő jelentkezések révén minden eddiginél több lokális és nemzetközi alkotó kaphat lehetőséget a bemutatkozásra. A design és művészetek kulturális szempontból számos ponton keresztezik egymást, ezt hivatott bemutatni az idei 360 Design Budapest is. Idén az Építészeti és Közlekedési Minisztériummal való együttműködés során kiválasztott nagymúltú helyszínen, a Nyugati Pályaudvar egykori várótermében várják a látogatókat. Ez a régió egyik meghatározó kiállítása, a helyszínválasztásunk amellett, hogy az esemény összekötő hídszerepére utal, összhangban van azzal a Nemzetgazdasági Minisztérium által megfogalmazott célunkkal, hogy Magyarország és Budapest a régió meghatározó kreatívipari és design központja legyen. Az ehhez hasonló események a kreatívipari ökoszisztéma megerősítésének egyik eszközét jelentik, amely hosszútávon hozzájárul az iparág versenyképességének növeléséhez, elősegíti a nemzetközi színtérre való kilépés lehetőségét és a kreatívipari szereplők globális integrációját.” – nyilatkozta Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
Grandiózus központi helyszín
Az októberi kiállítás számára ezúttal a Nyugati Pályaudvar helyszínén több száz négyzetméter áll rendelkezésre a pályázat során beérkezett rekordmennyiségű pályamű bemutatására. A központi és grandiózus helyszín a kelet és nyugat összekapcsolásával a hazai és nemzetközi designszíntér találkozására, egyesülésére és átjárhatóságára reflektál, kiválóan illeszkedik az esemény értékteremtő-értékmentő stratégiájába. Amellett, hogy a rekonstrukció alatt álló és felújított terek új funkciót kapnak, lehetőség nyílik a történeti lokációk bemutatására, gazdag múltjának ismertetésére.
A 360 Design Budapest installációja a tér indusztriális jellegére, rekonstrukciójára reflektál. A rendezési elv lehetővé teszi, hogy 360 fokban járjuk körül a nemzetközi és magyar tárgykultúra kiemelkedő példáit. Az installációs térben hazai gyártók is megjelennek, egyedi kitelepüléseken keresztül mutatkoznak be a szakmai közönségnek.
A kiállítás kurátori koncepciója a magyar iparművészet és design kulturális mélységeit emeli ki, rámutatva, hogy a diszciplínák az évszázadok során a nemzeti identitás központi alappilléreivé váltak. A 360 Design Budapest bemutatja, hogyan öltenek új formát a szecesszió és az art deco gazdag esztétikai hagyományai a kortárs tervezők alkotásaiban, miközben a fenntarthatóság jegyében a körforgásos gazdaság és a tartós megoldások is előtérbe kerülnek.
Feltörekvő alkotók, formatervezők és művészek jutnak lehetőséghez
Az MDDÜ három kiállítási kategóriában – Brand Product, Collectible Design, valamint Prototípusok és/vagy Digitális tervek – hirdetett pályázatot feltörekvő alkotók, formatervezők, ipar- és képzőművész hallgatók számára. A felhívásra minden korábbi évet meghaladó pályamű, több mint 90 munka érkezett be, amelyből egy szakmai bíráló bizottság választotta ki a legkiemelkedőbb tárgyakat a kiállítási koncepcióba. Az MDDÜ külön jelentkezést biztosított a feltörekvő alkotók, formatervezők és művészek számára, amelynek eredményeképpen idén közel 30 fiatal tehetség munkája debütálhat a 360 Design Budapest kiállításon.
Az idei évben „Meet the Designer and Manufacturer” kapcsolatépítést ösztönző találkozóra várják a szakmai közösséget. Továbbá helyszíni beszélgetésekkel és exkluzív tárlatvezetésekkel készülnek a látogatóknak, amely során Vitáris Iván és Schoblocher Barbara zeneművészeti megközelítésből, míg Nemes Márton, Tombor Zoltán képzőművészeti fókuszból mutatják be a sokszínű tárlatot. A tárlatvezetők sorához Szamosi Zsófia színésznő és Keller Adél tiktokker csatlakozik.
A Magyar Divat & Design Ügynökség kiemelt figyelmet szentel az edukációra és tudásmegosztásra, ezért ingyenes, élményalapú szakmai tárlatvezetést biztosít a szakképzési és felsőoktatási intézmények, tanulói és oktatói számára. A 360 Design Budapest 2024-es kiállításának együttműködő partnerei az Art Market Budapest, az Iparművészeti Múzeum és a Bayer Construct Zrt., az esemény médiapartnere az ELLE Decoration belsőépítészeti szaklap.
A programsorozaton a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi szaksajtó kiemelkedő szereplői is tiszteletüket teszik, akik egy sokszínű hospitality túra keretén belül ismerkedhetnek meg Budapest ikonikus helyszíneivel, kulturális örökségével és kiemelkedő gasztronómiai különlegességeivel.
***
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
360 Design Budapest
Az MDDÜ évente megrendezett 360 Design Budapest programsorozat a minket 360 fokban körülvevő design mindennapokban betöltött szerepére hívja fel a figyelmet. A rendezvény célja a magyar és regionális formatervezők széleskörű ismertségének növelése modern eszközökön keresztül, a hazai design márkák nemzetközi piacra lépésének elősegítése, valamint új, innovatív, fenntartható irányok bemutatásai a designra nyitott célközönség számára. Az Ügynökség a rendezvény megvalósításával szeretné elősegíteni, hogy Magyarország regionális központtá váljon a designiparban.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!