Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva. A figyelem középpontjában ezúttal Szalay Pál festőművész egyik alkotása.
Időnként találok egy olyan alkotást, hogy legszívesebben azonnal körberohannék vele az utcákon, azt kiáltozva, nézzétek, nézzétek, micsoda csoda!
Most is ez történt. Ahogy mondani szokták, meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt. Elképesztő színek, elképesztő formák. Elvont, ugyanakkor egyértelmű. Türkiz ruhás nő a tévé előtt, mögötte, vagy talán a gondolataiban, a két meztelen alak. A látható és az érezhető, a felszínes és a mély kontrasztja tárul elénk ezen a festményen. Ritka az, amikor egy műalkotás teljesen az én nyelvemen beszél, minden részletében megtalálom önmagam, tükröződni látom a saját világomat.
Szalay Pál festőművész 1953-ban született Budapesten. Tanárképző főiskolán földrajz és rajz szakos tanárként diplomázott. Alkotói pályáját az 1970-es évek végén kezdte. Nagy hatással volt rá a Martélyi Képzőművészeti Szabadiskola, ahol rátalált saját, egyedi kifejezésmódjára. Két festőtársával itt hozták létre a Hullámtér szakcsoportot. Termékeny, és tevékeny művész, a magyar képzőművészeti élet rendkívül aktív tagja volt. Részt vett a KOKSZ, a színvonalas magyar szatirikus képzőművészet és karikatúra reprezentálását zászlajára tűző művészközösség megalapításában. Kiemelkedő korszakot jelentett alkotói pályájában a játékos és kissé groteszk HintalovasSÁG. Ezeken a képeken már egy érett, kiteljesedett festőművész vidáman gúnyos megnyilatkozásait látjuk.
A 90-es évek elejétől kisplasztikával is elkezdett foglalkozni, és remek érzékkel ültette át a komikus, ironikus hangvételt szobraiba. Élete utolsó szakaszában a KOGART galériában dolgozott és érdekes személyiségével hirdette a kortárs festészet fontosságát. 2015-ben, 63 évesen halt meg, kitörölhetetlen nyomot hagyva a magyar képzőművészetben. Barátai és művésztársai a mai napig felköszöntik közösségi oldalán.
Elképesztő éllel mutatja ez a kép a modern festészet erejét. A kompozíció szabályos egyszerűsége és az alakok finom, pontos kidolgozottsága rendkívül hatásos és dekoratív egységet hoz létre, melyet a narancs háttérhez képest komplementer kékkel megfestett egyedi keret emel ki igazán. Először észre sem vettem, hogy a keret az keret, és nem a kép része, olyan összhangban van az alkotással.
És most örülök, mert azt remélem, hogy ezzel a szösszenettel kicsit körbefutottam, kicsit kiabáltam és talán lesznek, akik észreveszik, hogy micsoda csoda van itt a szemünk előtt.