Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal egy divatplakátról.
Időről időre magával ragad a plakátművészet egy darabja. Az utca művészete, ahogy Párizsban egykor nevezték, hatalmas energiával forgatta fel a korabeli közhangulatot, mind kifejezésmódjával, mind pedig polgárpukkasztó témaválasztásaival.
A plakát, a nyomdatechnika fejlődésével a 19. század második felében jelent meg, majd a századfordulóra már megszokottá vált, a színes utcakép része lett. Hatalmas művészek keze munkája nyomán alakult, úgy mint Toulouse Lautrec, Alfons Mucha és még sorolhatnám.
Az iparosodás során naggyá vált gyárak remek lehetőséget láttak a plakát adta reklámfelületben és megbízásaik nyomán létrejöttek a plakátművészet ikonikus darabjai. Új, szellemes, színes de legfőképpen szabad és féktelen módja nyílt meg az ábrázolásnak a plakát által.
A reklám mellett rendkívül fontos volt a kultúra, amely az úri közönség szórakozási lehetőségeit visszhangozta és a 20. században előre haladva egyre jelentősebbé vált a politikai propaganda témaköre is.
Magyar vonatkozásai szintén óriási nevek mentén alakulnak, mint Bortnyik Sándor vagy Faragó Géza. A II. világháború utáni időszak természetesen e művészeti ágban is hozott változásokat, s a rendszernek megfelelően elsősorban a propaganda volt előtérben.
Idővel ismét felvirágzott a kulturális téma és megjelent az új, modern látásmód. Elterjedt a könnyűzene és azonnal szimbiózisba lépett a plakáttal. A poszterek és plakátok felhasználása egyre szélesebb körű lett. Az élet minden területén megtalálhatóak voltak. A rendelőben fogmosást népszerűsítő, az üzemben munkavédelmi, az iskolában mozgásra buzdító plakát volt kirakva.
A képeken látható darab talán egy Centrum Áruház előterében lehetett. Nem tudom, mennyire számított hétköznapinak egy divatbemutató a Hotel Duna InterContinentalban 1986-ban, s kik lehettek a szerencsések, akik megnézhették, de a kép magáért beszél. Magán hordozza a jó reklám plakát minden ismérvét. Egyszerű, látványos, sokatmondó! Imádom a finom, kontúr vonalas rajzolatot, a kevés, de harsány színt, központban a nővel, a túlzásoktól sem mentes, fodros ruhakölteményben. A soha ki nem hunyó nőiesség és elegancia jut róla eszembe. Mert mindegy milyen korban élünk, a plakát, amin nő van és a divat, az örök!
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!