Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal egy kilencvenes évekből származó Swatch órával.
Fiatalkorom legnagyobb kedvence, a legkomolyabb menőség szimbóluma a Swatch karóra volt. Tíz éven át édesítette meg egy új Swatch a nyár közeledtének érzését. Svájc országa is így lehetett ezzel, mert a könnyű, színes, divatos műanyag óra maga Svájc megmentője.
Történt ugyanis, hogy az 1950-es évek tájékán felfedezték a kvarc kristály elektronikai felhasználásának lehetőségét, s a Seiko 1969-ben, Astron néven bemutatta első kvarckristállyal működő óráját. A kvarclavina innentől megállíthatatlanul zúdult a világ óraiparára, maga alá temetve a kézi készítésű, hagyományosan luxus minőségű mechanikus órákat készítő Svájcot.
A pontos, sok funkcióval rendelkező, rendkívül olcsó kvarcórák ellepték a világot. A 80-as évek elejére a távol-keleti gyártók birtokolták a piac 98%-át. A svájci óraipar teljesen eladósodva az összeomlás szélére sodródott. Ekkor kezdte meg munkáját, a hitelező bankok felkérésére Nicolas Hayek, a libanoni származású svájci üzletember. Átszervezte és egyszerűsítette a svájci óraipart, s csapatával 1983-ban megalkotta a Swatchot, a svájci óra új generációját.
A gyártást teljes egészében automatizálta, a kvarcóra 91 darabos, átlagos alkatrész számát 51-re csökkentette a pontosság romlása nélkül, s ezzel piacképes bekerülési árat kapott. Újdonság volt a teljesen nyithatatlan, vízálló, műanyag tok, amely a felületi díszítés kiapadhatatlan perspektíváját nyitotta meg. Az eladási árat először 40, majd 50 Svájci frankban uniformizálták.
Az egyszerre a világ minden táján megnyitott 60 üzlet, a hatalmas reklámkampány, az alacsony ár és a remekbe szabott, eredeti Svájci óra fényes sikert aratott. Már az első évben egymillió darab kelt el belőle. Svájc talpra állt, ismét elfoglalhatta méltó helyét a világ óraiparában, megajándékozva minket a Swatch-csal, amelynek egy igazán különleges, 1992-es példánya lóg most a falamon.
Az egykor a Swatch boltok falát díszítő, látványosan vidám, fiatalos hatást keltő óriás karóra már abban az időben megdobogtatta a szívemet. Talán egyszer, gondoltam akkor. És most, 30 évvel később itt van a Svájcot megmentő, a Távol-Keletnek fricskát mutató, divatos svájci óra, amely bár most már retró, mit sem veszített elképesztő vonzerejéből.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!