Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal erről a ’30-as évekből származó díszkancsóról.
Számomra egy műalkotás legfontosabb tényezője a téma, az alkotás tárgya, mondanivalója s az ez által keltett hatás. Ebben az esetben a hatás azonnali és minimum meghökkentő volt. Az elképedés tárgya, azaz a szóban forgó díszkancsó 1930 körül készült, mázas, kézzel festett kerámia. Készítője ismeretlen, jelzése nincs. Ötletes kialakításának köszönhetően egy faun alak szolgál fogóként és kiöntőcsőrként. De vajon faun ez az alak, avagy inkább szatír vagy pán? A görög és római mitológia újra és újra meglep engem. Lássuk csak.
Pán a görög mitológiában Hermész és Drüopé Nimfa fia volt, aki kecskeszarvakkal, farokkal és kecske lábakkal jött világra, s aki annyira megrémítette anyját, hogy az nyomban magára hagyta. Pán alakját legfőképpen hajthatatlan szexuális étvágya és a nimfákkal való vad mulatozásai határoztak meg. Pán rendelkezett még egy különleges képességgel: elborzasztó üvöltésével bárkiben szörnyű rémületet tudott kelteni, amelyet páni félelemnek, avagy pániknak hívunk.
A szatírok Dionüszosz isten kíséretéhez tartozó, ló- vagy kecskefarkú, disznófülű, szőrös, patás lények, akik vidámságukról és bujaságukról ismertek. Mivel a szatírok Dionüsszosz kísérőiként az ókori görög szatír játék állandó szereplői voltak, később elterjedt nézet lett, hogy az irodalmi szatíra kifejezés, amely komikus-ironikus ábrázolására törekszik, a szatír szóból származik.
A faunok a római mitológiában, embertestű, kecskelábú lények, az érzékiség és a csúfolódás szimbólumai. Carl Gustav Jung, a 20. század meghatározó pszichoanalitikusa archetípusként, a 8 alaptípus (Madonna, Anya, Amazon, Nimfa, Atya, Apa, Hős és Faun) egyikeként említi.
Nos, nem könnyű eldönteni, melyikük az. A kancsó nyakán lévő szőlőinda motívumok sem segítenek sokat. Egy viszont biztos: az elképedés megtörtént, a polgárpukkasztás állandó, már csak az a kérdés, jókedvünkben melyik irányba fordítsuk.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!