Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal erről a virágot szedő lány szobráról.
Mi is juthat eszünkbe egy virágot szedő, meztelen lányt ábrázóló szoborról? Mi nem juthat eszünkbe egyáltalán?
Megfigyelve az arányos nőalakot, amint lehajol, mégsem a finoman formált test részleteit keressük. Magával ragad a mozdulat, kíváncsian kutatjuk szemünkkel, mit akar felvenni a leány. Az ebben a mozdulatban rejlő energia jellemzi az art deco szobrászművészetét. A nő és a természet egyensúlyát elmesélő, aszimmetrikus szecesszió fokozatosan átalakul a mozdulat szépségét egy feszült pillanattal ünneplő art decóvá. Immár egy pillanat múló szépségét látjuk, s magunk is szinte várjuk, hogy a szobor tovább mozduljon.
A korszak eme jellegzetes gyönyörűségét Bécs városának egyik legelismertebb fajansz és kerámia készítője, a Goldscheider Kerámia és Porcelánkészítő Manufaktúra hozta létre.
Az 1885-ben alapított cég két generáción és fél évszázadon keresztül több mint 10 000 modellt készített. Alapítója Friedrich Goldscheider Bohémiából, azaz Csehországból költözött Bécsbe, s három fiával irányította a cégét. Elsősorban fajansz és kerámia dísztárgyakat, művészi színvonalú és kialakítású iparművészeti alkotásokat hoztak létre, folyamatosan követve, sőt meghatározva a 19. század végétől induló új művészeti stílusokat, keresztül a szecesszión, a jugendstill-en, majd kiteljesedve az art decóban.
Marcel és Walter a kreatív részt irányították és rengeteg olyan tehetséges szobrásszal és alkotóval együttműködve biztosították az állandó magas kvalitású művészi minőséget, mint Walter Bosse, Vally Wieselthier, Michael Powolny és még sokan mások. Arthur a pénzügyi részt vezette, és általa a cég a két világháború között sikeres leányvállalatot indított Franciaországban és Lipcsében.
A II. világháború azonban véget vetett a sikertörténetnek és a család a tengeren túlra menekült. Később, erőtlen próbálkozásokat követően a márkanevet eladták.
Megmaradtak azonban az alkotások, dicsőítve a századelő pompás stílusait, megmaradt a fehér hajú leány, s vele egy el nem múló, intenzív art deco pillanat élménye, fejünkben pedig a nyugodni nem akaró kérdés: vajon amikor nem látjuk, tovább mozdul?