A letisztult stílus, amely Hollandiából indult Theo van Doesburg építész és Piet Mondrian festőművész nevéhez kötődik. E két alkotó 1917-ben folyóiratot indított De Stijl „A Stílus” címmel, melynek célkitűzése a neoplaszticizmus törekvéseinek összefogása volt.
Véleményük szerint a modern ember életcélja a rend és a harmónia megteremtése. Ennek az egyetemes harmóniának eléréséhez a művészet mutat utat, ezért a művészetet a hétköznapokban is alkalmazni kell. A festő Mondrian, aki a geometrikus absztrakció képviselője, a világ elvont struktúráit kutatta. Munkáinak fókuszában a geometrikus formák és a vörös, sárga, kék, szürke, fehér, és fekete színekből épített rendszer állt.
Ez a konstruktivista eszme határozta meg a hozzá közel álló alkotók gondolkodást is, mint Gerrit Thomas Rietveld bútortervezőét is, akinek tárgyai döntő jelentőségűek a De Stijl esztétikájának megteremtésében. Rietveld erőteljes hatással volt a későbbi Bauhaus kialakulásában is. Bútorai, mint például híres „Cikkcakk” széke, vagy Piros-kék széke a geometrikus letisztultságot követi. A puritán formavilág nemcsak a tárgytervezésben, de az építészetben is megjelent. Rietveld „Schroder” háza, vagy jó példája annak a modern törekvésnek, amely az áttekinthető terek, és a geometrikus egység megteremtésére alapuló, máig ható stílust teremtett. A stílus alapítói: Bart Van Der Leck, Georg Vantongerloo, a magyar Huszár Vilmos és J.J.P. Aud, Jan Wils, Robert Van”t Hof építészek, valamint Antoni Kok költő voltak.