„Amellett, hogy teljes szívemből imádom a művészetek valamennyi műfaját, a festészetet, szobrászatot, zenét és színházat, és azt gondolom az emberiség legnagyobb felfedezései közé sorolhatók, mégis azt kell mondanom, mind közül az építészet a legfontosabb” – nyilatkozta Santiago Calatrava a New Yorker című napilapnak.
Az interjú apropója az, hogy megindultak az építkezések a 2001. szeptember 11-i World Trade Center elleni támadás helyszínén, melynek metróállomását a híres spanyol építész tervezte. Az eredeti tornyok helyén 7 új tornyot építenek, illetve egy hatalmas „szárnyaló madarat” szimbolizáló metróállomást. A 7 toronyból, amelyekben nemcsak irodák, de luxus apartmanok is helyet kapnak, pár már készen van, ám a metróállomás helyén egyenlőre csak egy ideiglenes építmény áll. Ráadásul az építkezés már 5 éves csúszásban van, és évről évre dollár milliárdos veszteséget görget maga előtt. Calatrava azonban, a maga mediterrán optimizmusával csupán a tervek fontosságáról beszél. A sztárépítész természetesen ebből a munkájából is a maximumot hozta ki. A tervek szerint a metróállomás épülete egy széttárt szárnyú madarat szimbolizál majd, hatalmas üvegtető szerkezettel, amely a hősiesség és a szabadság jelképe. Így tisztelegnek a 2001. szeptember 11-i terrortámadás áldozatai előtt. Az épület különleges tetőszerkezete olyan mértékben ereszti át a fényt, hogy az a több mint 18 méter mélyen lévő peronokig is eljusson. Calatrava, aki a híres katalán építész Antoni Gaudí nagy híve, korábbi munkáihoz hasonlóan, mint a Milwaukee Művészetek Múzeuma, a spanyolok nagy büszkesége, a valenciai Művészetek és Tudományok Városa, az Alkotmány hídja Velencében, vagy az athéni OAKA, olimpiai stadion, itt is egy óriási, látványos, hófehér fémvázat álmodott az épület fókuszába. Calatarava úgy véli, ez az állomás, amely a különböző helyszínekről érkező tömegek átszálló és találkozóhelye, New York City új városkapuja lesz majd, olyan fontos épület, mint az Európában a gótikus 14. századi valenciai kőkapu.