Építkeznénk vagy felújítanánk? Mielőtt megrendeljük a szolgáltatást, érdemes körültekintően eljárni, így sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat.
Ellenőrizzünk!
Mindenekelőtt járjunk utána, hogy a választott szakemberünk valóban szakember-e. Ha egyéni vállalkozó, akkor ezt az egyéni vállalkozók közhiteles nyilvántartásában ellenőrizhetjük adószáma, vagy nyilvántartási száma alapján.
Ha a szakember cégként kíván velünk szerződni, akkor ellenőrizhetjük őt a közhiteles Cégjegyzékben.
Szánjunk időt arra is, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által vezetett építőipari vállalkozások nyilvántartásában is utánanézünk, itt információt kaphatunk például arról, hogy érkezett-e ellene panasz, vagy nincs-e eltiltva a tevékenység végzésétől.
A nav.gov.hu oldalon arról is tájékozódhatunk, hogy az adott vállalkozó érvényes adószámmal rendelkezik- e és hány fő alkalmazottal rendelkezik.
Mindenképpen kössünk írásban szerződést
Mindaddig, amíg nincs vita a felek között és a megrendelt kivitelezés, például a konyhabútor elkészítése rendben és határidőre halad, nem tulajdonítunk nagy jelentőséget az írásba foglalt szerződésnek. Azonban gondoljunk csak bele, hogy mire hivatkozhatunk, és hogyan tudjuk majd bizonyítani, hogy abban állapodtunk meg a szakemberrel, hogy a konyhabútor december elejére készen lesz, ha nincs írásba foglalva. Vagy hogyan követelhetünk és mikortól kártérítést vagy késedelmi kötbért, ha ennek feltételeit előre nem rögzítettük?
Pontos teljesítési határidő és a késedelmi kötbér
A szerződés írásba foglalása, a teljesítési rész- és végleges határidők rögzítése alkalmat ad mindkét félnek arra, hogy a szerződési feltételeket és az egész munka folyamatát végiggondolja, és valóban reálisan mérje fel az általa vállaltakat. A szakember azt, hogy az adott időre a munkát el tudja végezni – figyelembe véve azt is, hogy esetleg neki is máshonnan kell anyagot beszerezni – a megrendelő pedig azt, hogy a megrendelt munkát valóban ki tudja határidőben fizetni.
A teljesítő határidőhöz azért is célszerű késedelmi kötbér kikötést tenni, mivel ez a szakembert arra ösztönzi, hogy valóban elvégezze határidőre a munkát.
Mit tehetünk, ha nem megfelelő a szakember munkája?
A fogyasztót, a vállalkozó által részben vagy egészben elvégzett munka után szavatossági igény illeti meg. Az elkészült termék vonatkozásában a kellékszavatosság azt jelenti, hogy a terméknek, jelesül a konyhabútornak rendeltetésszerű használtra alkalmasnak kell lennie, valamint pontosan olyan tulajdonságokkal kell rendelkeznie, amelyet a szerződésben a felek rögzítettek.
A konyhabútor példánál maradva, ha a felek abban állapodtak meg, hogy olívazöld lesz az összes ajtó és fiók előlapja, azonban a szakember mélyzöld ajtókat tesz fel, akkor az ő teljesítése nem megfelelő. Ebben az esetben az alábbi szavatossági igénnyel élhetünk, amely igények érvényesítése az alábbiak szerinti sorrendben történhet.
Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint
a) kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
b) az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Mennyi ideig lehet a hibát bejelenteni?
A jogosult a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a vállalkozóval közölni.
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.
A jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb az elévülési időn belül kell bejelenteni a hibát.
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.
Ha a szerződés alapján szolgáltatott dolog ingatlan, a kellékszavatossági igény a teljesítés időpontjától számított öt év alatt évül el.
Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni.
A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
Hogyan biztosíthatjuk magunkat?
A mai gazdasági viszonyok között a vállalkozó nem fogja úgy a munkát elvállalni, hogy nem kér előleget. Feltétlenül úgy állapodjunk meg, hogy a műszaki tartalmakhoz kössük a kifizetéseket, vagyis egy pontosan meghatározott és ellenőrizhető teljesítés esetén fizessünk részösszeget. Ami feltétlenül fontos, hogy az utolsó részlet olyan mértékű legyen, amely arra sarkalja a vállalkozót, hogy tisztességesen fejezze be a munkát mindenki megelégedésére.
Ki is a fogyasztó?
Több esetben hangsúlyozzuk a megrendelő esetén azt, hogy a fogyasztót milyen jogok illetik meg. Fontos tudnunk, hogy kizárólag a természetes személy megrendelő minősül fogyasztónak, akinek érdekeit a jogalkotó több garanciális szabállyal is védi. Ha valaki tehát nem természetes személyként, hanem vállalkozóként, cégként rendel meg egy munkát, rá nem a fogyasztókra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, hanem a gazdasági társaságok közötti jogviszonyra vonatkozókat. Ezért óriási jelentősége van annak, hogy kik is a szerződő felek.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!