A Luminari Glass az S39 Hybrid Design Manufacture és a Rákosy Glass által létrehozott dizájnüveg. Többéves kísérletezés és számos dizájndíj után az induló paletta tavaly ősszel mutatkozott be.
Hogyan épül fel a LUMINARI Glass stábja? Kik állnak a márka mögött?
Baróthy Anna: A LUMINARI Glassnak két tulajdonosa van, jómagam az S39 Hybrid Design alapítója vagyok, Rákosy Eszter pedig a Rákosy Glass vezetője. Én felelek a tervezésért, a grafikai arculatért, Eszterhez tartozik minden, ami a gyártással, anyagösszetétellel és a minősítésekkel kapcsolatos. Nagy motivációt ad a közös munka, emellett persze kihívást jelent megfelelni a mindennapi feladatainknak és közben kibontakoztatni a kreativitásunkat a LUMINARI Glass termékeiben.
Hogyan képzeljük el a munkátokat?
A dizájnüveg változatos mintákkal készül, a gyártását több éve teszteljük és tökéletesítjük. Folyamatosan ellenőrizni kell a technológiát, hogy a végeredmény hibátlan legyen, és mindig hozzuk a kívánatos és elvárt minőséget. Éppen ezért korlátozzuk a minták variálhatóságát, hiszen az egyedi motívumok fejlesztése sokkal időigényesebb, költségesebb, és több hibalehetőség nehezíti az előállítási folyamatot.
2015-ben megkaptátok a Magyar Formatervezési Díjat. Úgy hallottam, akkoriban még csak mintadarabokat tudtatok bemutatni. Szerinted mivel nyertétek el a szakmai zsűri bizalmát?
Valóban nem voltak még kész termékeink két évvel ezelőtt, csak ötletek, amelyekkel napi szinten foglalkoztunk, viszont az elképzeléseinket nagyon jól sikerült prezentálni, már az első darabokon is látszott a mögöttük álló szakmai tudás. Óriási inspirációt jelentett, hogy hisznek bennünk, nagy lendületet adott, így még keményebben dolgoztunk tovább a technológia fejlesztésén. Nyilvánvaló volt, hogy önmagában nem a díj fogja meghozni a sikert, ez inkább csak a hitelességünket, a presztízsünket alapozta meg – ami persze egyáltalán nem elhanyagolható, ha komoly márkát szeretne felépíteni az ember.
Van jelenleg kedvenc vagy valamilyen szempontból kiemelkedő projektetek?
Minden egyes megbízás izgalmas, hiszen mindegyik igényli a szakmai kreativitást, mi ugyanis – a meglévő termékek mellett – újra és újra egyediséget csempészünk a munkákba. Ettől függetlenül most elsőként a karcagi közterületen végzett, a MÁV-val közös projektet nevezném meg. Ösztönző kihívást jelentett, hogy az 50 négyzetméter alapterületű installációnak ugyanúgy meg kell állnia a helyét dizájntárgyként, mint mindennapi használatra alkalmas térelemként. Ugyancsak fontos megmozdulásunk volt a tavalyi Design Hét Budapest programsorozatában bemutatott installáció, amelyet a BKK-val együttműködésben valósítottunk meg három budapesti villamosmegállóban. „A dizájn mindenkié!” alapelvhez igazodva reméljük, hogy még sok ilyen kezdeményezésben részt vehetünk majd, és ezáltal közelebb hozhatjuk az emberekhez a formatervezést, megismertethetjük a szélesebb közönséggel az üveg mint alapanyag új felhasználási lehetőségeit.
Miért éppen az üvegben láttatok ekkora lehetőséget?
Én szilikát szakon végeztem az Iparművészeti Egyetemen (ma már Moholy-Nagy Művészeti Egyetem), vagyis nem volt kérdés, hogy érdeklődöm az üveg iránt. Eszterrel tudatosan vágtunk bele a különleges fejlesztésbe, hittük, hogy kettőnk munkájából valami izgalmas új minőség születhet. Exkluzív hatásra törekedtünk, ami inkább a variálhatóságból adódik, és kevésbé az ártól függ. Tény, hogy az üveg nem olcsó, ezért mindig segítünk a megrendelőinknek kiválasztani a számukra legmegfelelőbb megoldást, mind a minta, mind a szerkezet tekintetében. Fontosnak tartjuk, hogy alkotásaink a saját közegünk (értsd: művészszcéna) számára is elérhetők legyenek, illetve hogy csak olyasmit tervezzünk, ami önazonos, és nem tér el a személyes ízlésünktől, tehát mi magunk is megvásárolnánk.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!