Van egy picike papírbolt a Régiposta utcában, amely szerepel a Lonely Planet ajánlójában és japán útikalauzokban is. Az eleganciát sugalló, kézműves papírtermékeiről ismert Bomo Art alapítójával, Boldizsár Károllyal beszélgettünk.
A Bomo Art jövőre ünnepli a huszadik születésnapját. Mesélne a kezdetekről?
Az iskola és a katonaság után, 1997-ben alapítottuk a Bomo Artot az akkori társammal. Voltaképpen szökés volt ez a mindennapok valósága elől a művészet, a dizájn világába. Kezdetben elsősorban lakásdekorációs tárgyakat, kisbútorokat készítettünk, leginkább velencei stílusban, a naplókat pedig csak amolyan mellékes terméknek szántuk. Ám azt vettük észre, hogy ezek az egyedi bőrkötéses naplók fogynak a legjobban, így a bútorok szép lassan kikoptak. Már kisgyerekkoromban elbűvölt a nyomdák és papírok világa. Édesapám a budapesti 8-as nyomdának szállított árut, ahová gyakran elkísértem, lenyűgöztek a gépek és a frissen nyomtatott papír illata.
A naplókban, füzetekben elegáns tanúsítvány található arról, hogy a termék kézműves munkával készült. Ez mit jelent a gyakorlatban?
Azt, hogy valóban minden – a grafika megrajzolásától a naplók, füzetek bekötéséig – kézi munkával készül, a saját műhelyünkben. A mintákat általában én gondolom ki, és Hollósi Éva rajzolja meg, minden egyes grafikánknak meg tudom mutatni az eredeti, kézzel rajzolt változatát. A határidőnaplók belíveit persze nyomda készíti nekünk, de a többi, a bőr- vagy papírkötés kézi munka. Bőrből egészen speciális, könyvkötők számára készült vékony marhabőrt, illetve még vékonyabb és puhább kecske- és juhbőrt használunk.
Értékelik manapság az emberek a kézi munkát? És ha már itt tartunk: mennyire szokás még füzetbe, naplóba írni?
Egyelőre külföldön nagyobb a becsülete a kézzel készített dolgoknak, de szerintem Magyarországon is egyre jobban keresik őket. Az más kérdés, hogy itthon az emberek többnyire még ajándékba vásárolják a termékeinket, saját maguk pedig beérik egy egyszerűbb, tömeggyártott füzettel. A kézírás szerintem ugyanúgy soha nem megy ki a divatból, mint ahogyan a nyomtatott könyvek sem tűntek el, pedig sokan siratták őket.
Ahogy körülnézek, rengeteg különféle tárgy vesz körül. Hány új grafikát készítenek egy évben, és melyek a legnépszerűbb termékek?
Csomagolópapír-dizájnból 2-3 újat készítünk egy évben, ezek megtervezése és megalkotása hosszú ideig tartó, nagy munka. De például üdvözlőkártyából, amelyeken február óta dolgozunk és amelyeken csak egy-egy motívum szerepel, 50 különböző minta is készült idén. És van egy teljesen új alkotásunk is, a faldekor. Ez egy hatalmas, molinó méretű rajz, amellyel egész falfelületeket lehet befedni. Az ötlet onnan jött, hogy néhány hónapja nyílt meg az új boltunk a Várkert Bazárban.
A Régiposta utcai üzletünk nagyon pici, itt 2-3 embernél több nem is tud egyszerre nézelődni. Az új elárusítóhely viszont tágas, és amikor a dekoráción gondolkodtunk, azt találtuk ki, hogy régi, kiállításokon használt molinókat lógatunk le a mennyezetről. Aztán a betérő vásárlók fele ezeket szerette volna megvenni…
Mik a tervei a közeljövőben?
Közeleg a karácsony, és az advent nálunk az egyik legaktívabb időszak; közben pedig itt az új bolt, amelynek még a hivatalos megnyitóünnepségére is csak jóval a valós nyitás után tudtunk időt találni. Mindeközben készülünk egy januári párizsi kiállításra – a Museum Connections minden szempontból inspiráló esemény. De a legjobban azt szeretném elérni, hogy az emberek közelebb kerüljenek hozzánk. Egy klasszikus értékekkel bíró, 150 éves céget szeretnék felépíteni, ami így kimondva talán kicsit abszurdnak hangzik; én azonban hiszek benne, hogy a Bomo Art megéri a 150. születésnapját is.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért!