Szombaton (10. 01.) rendezi 9. művészeti árverését a Belvedere Szalon. Rippl-Rónai Józseftől nem kevesebb mint nyolc kép kerül kalapács alá, köztük az a most előkerült pasztell, amely a művész talán leghíresebb litográfiájához szolgált vázlatul.
Az 1896-ban készült Bretagne-i népünnepély a szakértők szerint annak a litográfiának az első megfogalmazása lehetett, amelynek teljes sorozatát 1900-ban ajándékozta Rippl-Rónai a Szépművészeti Múzeumnak. Később egy temperával készült vázlat is múzeumi tulajdonba került, egy akvarellváltozatot pedig magángyűjteményben őriznek. A pasztellváltozatról mindig is tudott a szakirodalom, ám az alkotás mindeddig lappangott. Forró Tamás most 4,8 milliós árról indítja a művet. Ennél magasabbról, 5,5 millió forintról várja a liciteket az 1899-ben készült Szivárványos táj című olajkép, amelyet Rippl-Rónai a Pireneusok alján fekvő Banyuls-sur-Merben festett. Az aukción felvonultatott többi „rippli” között női portré, virágcsendélet, akttanulmány és tengerparti látkép egyaránt szerepel.
Több nívós alkotás képviseli a kereken 200 képet és 10 szobrot tartalmazó árverési kínálatban a római iskolát és általában a két világháború közötti klasszicizáló irányzatokat. Mindenekelőtt Patkó Károly 1931-ben készült gyönyörű női félaktja érdemel figyelmet. A temperakép nyár elején szerepelt a Sotheby’s londoni árverésén, ám nem akadt vevőre; most 2,8 millió forintról várja a liciteket a Szent István téren. Egy másik Patkó-kép, a Töltik a csillét 2004-ben került kalapács alá a Sotheby’snél; most 3,2 millió forint az induló ára. Aba Novák Vilmostól egy jellegzetes, markáns színvilágú életkép, a Tratoria (3,8 millió forint) kapott helyet az anyagban, Jándi Dávidtól pedig a szakirodalomban többször reprodukált 1922-es Fekvő Vénusz (1,6 millió). Medveczky Jenő, Kontuly Béla, Molnár C. Pál munkáival is találkozhatunk a katalógusban.
A nem túl népes 19. századi mezőnyből kimagaslik Paál László A békák mocsara című, akvarellel színezett krétarajza (480 ezer forint), amely a barbizoni tájképművészet jellegzetes és megkapóan szép darabja. Mednyánszky László munkásságát néhány tátrai tájkép, illetve több háborús témájú alkotás idézi, a hazai aukciókon Mednyánszkyhoz hasonlóan nélkülözhetetlen Vaszary Jánostól pedig a Háremben című olajképet (3,2 millió forint) vásárolhatjuk meg. Farkas István két alkotással – a 4,8 millióra taksált Anyai szeretettel és a 3,2 millióról startoló, korai Olvasó férfival – szerepel az aukción, amelynek résztvevői Kádár Béla, Márffy Ödön, Iványi-Grünwald Béla, Scheiber Hugó és Tornyai János több alkotásukra is licitálhatnak.
A szentendrei művésztelep egyik alapítójától, Paizs Goebel Jenőtől egy másik művészkolónián, Nagybányán készült tájat vásárolhatunk meg (kikiáltási ára 850 ezer forint). Szentendrét idézi viszont az az 1926-os festmény, amelynek érdekessége, hogy a művésztelep két illusztris tagja, Heintz Henrik és Rozgonyi László is szignálta a nyilvánvalóan közös munka eredményeként létrejött vásznat (240 ezer forint). S ha már Szentendre, akkor ne feledkezzünk meg Barcsay Jenőről sem: tőle a Templomudvar című olajkép vár vevőre, 550 ezer forinttól. Az 1945 utáni alkotások közül kiemelkedik Ország Lili Keleti város II. című táblája (1,8 millió forint) és Korniss Dezső Illumináció című, olajjal kiegészített kollázsa (180 ezer forint). A kikiáltási ár tízszereséért, 400 ezer forintért talált gazdára egy ismeretlen, 20. század eleji orosz festő képe a Belvedere szeptember 17-i kamaraárverésén. A Zsidók tánca című olajkép iránti érdeklődést részben a műalkotás kalandos története magyarázza: a polgárháború idején menekítették az Egyesült Államokba, így akkori tulajdonosa komoly értéknek tarthatta – szakértők szerint az sem kizárt, hogy az ifjú Chagall egy munkájáról van szó. Az árverés a 9,650 millió forintos összkikiáltási érték után – 60 százalékos kelendőség mellett – 7,674 milliós összleütést eredményezett. Ferenczy Béni Fürdés után című képe 180, Farkas István Korzója 200, Gara Arnold Kerthelyisége 190 ezer forintért cserélt gazdát. 2005-09-29