A festékpiaci eladások mintegy 25%-kos csökkenése ellenére a Trilak erősítette piacvezető szerepét
A csökkenő eladásokat mutató festékpiacon a több mint százéves múltra visszatekintő Trilak Festékgyártó nem csupán tartani, hanem erősíteni is tudta piacvezető szerepét. Évértékelő sajtótájékoztatóján a cégcsoport vezetősége beszámolt arról is, mivel tudta válságban is növelni forgalmát.
A magyar festékpiac meglehetősen koncentrált, hiszen három gyártó (Trilak, Akzo Nobel, Polifarbe) képviseli a forgalom 70%-át. A recesszió miatt már csak kettőnek van magyarországi gyártása, az Akzo Nobel 2010 végén zárta be itthoni gyárát.
A festékpiac volumenében 25%-kal, értékben 13%-kal csökkent 2008-hoz képest, amikor a Trilak részesedése volumenben 38,3% volt. Jelenleg a festékfogyasztás volumenét 40,1%-ban Trilak termékek adják.
„A Trilak megerősödése a recessziós környezetben erős márkáiknak, folyamatos beruházásainak, piaci újdonságainak és végül, de nem utolsó sorban dedikált munkatársainak köszönhető. 2012-ben további 3%-os mennyiségi visszaesésató, amely további kihívások elé állítja a piaci szereplőket. Bíztató jel ugyanakkor az első két hónapi ingatlan adásvételek száma (ez jelentősen befolyásolja a dekoratívfesték-piacot), mely majdnem duplája volt a 2011-es évinek, a februári emelkedés pedig már nem az előtörlesztésnek köszönhető. A recesszió mellett a piaci szereplőknek nagyon erős nyersanyag-áremelkedéssel is szembe kell nézniük, amit egy recessziós környezetben nem lehet teljesen a fogyasztókra hárítani. Ugyanakkor sajnos a 2012-es értékbeli növekedést az áremelések fogják adni.” – mondta Raskó Attila, a Trilak Festékgyártó Kft. marketingigazgatója.
Az, hogy ebben a recessziós környezetben is növelni tudták piaci részesedésüket, egyrészt maguknak az erős, olyan hagyományokkal rendelkező, Superbrands és Magyarbrands díjakkal egyaránt kitűntetett márkaneveknek tudható be, mint a Héra, a Trinát vagy a Lazurán. Másrészt a Trilak volt az első cég, amely a nehéz gazdasági körülmények között olyan támogatási lehetőséget ajánlott a magyar kereskedőknek a Trilak Stúdió bolthálózat létrehozásával, ami biztosíthatta számukra a talpon maradást, megerősödést, a festők továbbképzését pedig egy ingyenes, moduláris rendszerben vállalta fel.
Kereskedelmi stratégia
Minden támogatás megadnak a független festékboltoknak, szakkereskedéseknek, hogy az egyre csökkenő piacon is sikeresek lehessenek – ehhez különböző mélységű együttműködési lehetőségeket kínálnak. A legszorosabb forma a Trilak Stúdió hálózatához való csatlakozás, amely nem csupán egy kereskedelmi megállapodás: a partnerek festékboltjai mind a vásárlóknak nyújtott szolgáltatásokban, mind külső és belső látványban felveszik a versenyt a nagy áruházakkal. Négy évvel ezelőtt három ilyen bolttal indult el a hálózat, ma már 34 Trilak Stúdió található országszerte. Idén hat új boltot alakítanak át.
Ingyenes, okleveles szakképzés
Felvállalták a festőszakma népszerűsítését és az utánpótlásképzést, valamint gyakorló festők számára az új technológiák megismertetését. A 2010-ben, 45 millió forintos beruházással újjáépült Festőakadémián egyedülálló, ingyenes továbbképzést biztosítanak szakképzett festők számára.
A Szakma Kiváló Tanulója Versenyen ötödik éve vállaltak főszponzori szerepet, a szakiskolák számára folyamatosan adományoznak anyagot a gyakorlati képzésekhez (2011-ben 18 iskola számára összesen 4.260 litert), szerveznek szakmai oktatásokat vagy gyárlátogatást. Minden évben megválasztják az Év Festőjét. Ezen túl 2011-ben két tehetséges magyar festőt szponzorált és készített fel a londoni WorldSkills versenyre, mely a világ legnagyobb, fiatal szakemberek számára szervezett megmérettetése.
A Lakberendezők Országos Szövetségének aranytámogatójaként arról született külön megállapodás, hogy lakberendező tanulóknak és LOSZ-tagoknak külön lakberendező modul képzést indítanak.
CSR-programok és környezetvédelem
Üzleti tevékenységük mellett vállalták, hogy lehetőségeikhez mérten színesebbé tegyék környezetüket, azon belül is elsősorban a rászorulókon segítsenek. A tavalyi évben 32 intézmény felújításához ajándékoztak összesen 93 alkalommal, 18.000 liter festéket. Iskolák, óvodák, kórházak, könyvtárak, színházak, játszóterek és közösségi terek felújítása valósult meg minőségi Trilak termékekkel.
A Budapesti Városszépítési Program keretében klasszikus művészeti produktum, egy hatalmas szemet ábrázoló kép került ki a pesti alsó rakpartra.
Fiatal képzőművészeknek is teret adnak az önmegvalósításra. Ehhez a programhoz kapcsolódik a városi graffitiverseny, ahol mindenki kiélheti a kreativitását, a háromdimenziós aszfaltverseny, a Tűzfal projekt, melynek keretein belül Budapesten a Király utcában és a Dohány utcában megvalósult játszótéri tűzfalak kifestése. Jelenleg egy különleges, óriás méretű faldekoráció készítése mellé álltak a Nemzeti Színház 10. évfordulójának alkalmából, amely a Nemzet Színészei közül kilenc elhunyt, kiváló és elismert magyar művészt jelenít meg a Rákóczi híd pesti lábazatán.
A Trilak ott is jelen van, ahol éppen a legnagyobb szükség van a segítségre. A felsőzsolcai árvízkatasztrófa után a cég a Karitásszal együttműködve 20 000 liter festéket adományozott a károsultaknak, ami mintegy 300 ház felújítására volt elegendő. Az iszapkatasztrófa áldozatait a Napfény Alapítvány segítségével támogatták az újjáépítésben.
Környezetvédelem
2010-től 30%-kal csökkentették fajlagos vízfelhasználásukat, 2011-től pedig 30%-kal csökkentették fajlagos szén-dioxid-kibocsátásukat és különös figyelmet fordítanak rá, hogy ne kerüljön semmilyen káros anyag a talajba és a vizekbe. Mérnökeik folyamatosan dolgoznak környezetkímélőbb alapanyagok és technológiák bevezetésén. Ennek eredményeként csökkentették a felhasznált biocidok és csomagolóanyagok mennyiségét, felhasznált alapanyagaik 72%-a természetes eredetű. 2011-ben a hagyományos lakkbenzint aromásmentes lakkbenzinre cserélték termékeikben.