Lezárult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) és a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) együttműködésében megvalósuló, negyedik Gyártó Mentorprogram, amelyben idén 11 hazai textil-és ruhaipari, valamint egyéb kreatív feldolgozóipari vállalkozás vett részt.
A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) Gyártó Mentorprogramja a hazai divat-és designipar fejlesztését, a lokális gyártási metódusok javítását, valamint a nemzetközi piacra lépés folyamatában támogatja a kiválasztott gyártókat. A programban résztvevő vállalkozások egy öthónapos, online és offline hibrid tréning keretein belül többek között márka- és szervezetfejlesztési kérdésekben szereztek új ismereteket, elismert hazai szakemberek mentorálásával.
Hangsúly az innovációs célkitűzéseken
A gyártók kiválasztásánál fontos volt, hogy jelenlegi működésükben a nemzetközi piacra lépési lehetőségekre, illetve a fenntarthatósági és innovációs célkitűzésekre is kiemelten helyezzék a hangsúlyt. A vállalkozások minden korábbinál több szakágból érkezhettek, így a táska-, lábbeli- és ékszerkészítés, háztartási kerámia, beton-, gipsz- és cementtermék előállítás, kőmegmunkálás, iroda- és konyhabútor, villamos világítóeszköz, valamint ruha- és textilgyártás területéről is fogadott az MDDÜ jelentkezőket.
Az MDDÜ képviselőiből, iparági szakértőkből, valamint a HEPA szakembereiből összeállított zsűri döntése alapján 11 hazai vállalkozás jutott a programba. 2024-ben a Bérszövöde Kft., a Thinwood Kft., a Fabak Kft., a Gaálhab Kft., a Glass-Maker Kft., az Innosteel Kft., a Metal Plus Design Kft., a Minerva Team Kft., a Petite Kft., a Printextil Kft., valamint a Manual Divat Kft. kapott lehetőséget – az idei pályázat a pécsi, isaszegi, nyíregyházai, zalaegerszegi, debreceni, valamint két nagykanizsai és három budapesti telephellyel rendelkező gyártójával Magyarország közel összes nagy régióját lefedte.
Erősödő kreatívipari vállalkozások
„Mostanáig összesen közel 40 hazai vállalkozás vett részt az Ügynökség által indított Gyártó Mentorprogramban. A kezdeti ruhaipari vállalkozások körét sikeresen kibővítettük az egyéb kreatív feldolgozóiparban tevékenykedő gyártók sorával, ezáltal a program idén szélesebb körnek biztosít fejlődési lehetőséget a vállalkozásfejlesztésre. Azért is előnyös ez, mert az exportpotenciállal rendelkező gyártók így a program keretében még nagyobb eséllyel találhatnak együttműködő partnerre a mentoráltak között, amelyre már több példa volt korábban. Büszkék vagyunk arra, hogy az Ügynökség munkatársai az elmúlt években az összes résztvevő vállalathoz ellátogattak személyesen, így közvetlenül egyeztettek az eredményekről és kihívásokról. Azt gondolom, hogy a párbeszédek ösztönzése és az erős szakmai kapcsolat is kulcsfontosságú ahhoz, hogy Magyarország kreatívipari vállalkozásai még tovább erősödjenek, ezáltal a gazdasági fejlődés motorjaivá válhassanak.” – nyilatkozott a Gyártó Mentorprogram eredményeiről Jakab Zsófia kreatívipari miniszteri biztos, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.
Irány a külpiac!
A mentorprogram kezdetén a kiválasztott gyártók meghívott előadók által prezentált webinárokon és előadásokon vettek részt. Idén az eddiginél is több programelem támogatta a gyártók közötti új kapcsolatok kiépítését, így a mentorprogram második felében több gyárlátogatás valósult meg. Az MDDÜ képzési tematikája a külpiacra lépés folyamatának ismertetésétől, a világgazdaság aktuális kérdésein át, a hazai design- és divatipar fenntarthatósági törekvésein és termeléshatékonyságon keresztül egészen a márka-, web- és szervezetfejlesztési tanácsadásokig számos témakört és programpontot foglalt magába. Annak érdekében, hogy a vállalkozások minél inkább a saját kihívásaikhoz, igényeikhez szabhassák a mentorprogram egyes részeit, a csoportos képzések mellett egyéni tanácsadásra is volt lehetőség.
Az Ügynökség a mentorprogram lezárását követő időszakban is kiemelt figyelmet fordít a további partneri együttműködések ösztönzésére és fejlesztésére, valamint egykori mentoráltjainak a jövőben is rendszeresen nyújt tájékoztatást a releváns projektekről, külföldi üzleti lehetőségekről és szakmai platformokról. A mentorált vállalkozások a korábbi évek résztvevőihez hasonlóan értékes szakmai tapasztalatokkal és új üzleti kapcsolatokkal gazdagodva zárták az öthónapos képzést.
—
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison & Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.