Budapest legújabb ötcsillagos szállodája, a Vörösmarty térnél lévő Dorothea Hotel tavaly novemberben nyitotta meg kapuit. A luxusszálloda üzemeltetője a Marriott International prémium márkája, az Autograph Collection Hotels.
A Dorethea nagy valószínűséggel az a hotel, amire a világjáró ínyencek is csettintenek! Rendkívül sokat elárul róla már az is, hogy a Marriott szállodalánc prémium márkája, az Autograph Collection Hotels szárnyai alatt működik. Ebbe a körbe a különleges dizájnnal és karakterrel bíró, független life-style szállodák kerülhetnek. Orbán Ráhel, a Dorothea felújítását végző BDPST Group kreatív igazgatója a minap egy szakmai beszélgetés keretében mutatta be a szálloda brandjét, amelynek híre nem véletlenül futott körbe máris a világban.
Komplex hangulat, különleges látvány
A luxusszálloda Dorottya utcában lévő főbejáratán belépve egy klasszicizáló kristálycsillárral megvilágított előtéren keresztül jutunk a recepcióhoz. Itt megnyílik a hatalmas tér. Egészen szédítő, ahogy a több emelet magasságban lévő üvegplafonig fut fel a tekintet. Annyira meglepő a látvány, hogy nem lehet nem fölfelé nézni. A pult mögötti különlegesen strukturált, etnomintás hátteret a gödöllői szőnyeggyár mintái ihlették, jobboldalt pedig egy kék mázas Zsolnay csempével burkolt falszakasz, illetve az ide belógó, legalább embermagasságú, de már modern vonalvezetésű üvegcsillár adja meg a rendkívül komplex hangulatot.
A kerekasztal beszélgetésen Orbán Ráhel, a fejlesztéseket végrehajtó BDPST Group kreatív igazgatója, Tombor Zoltán fotóművész, aki a hotel dizájnjaként szolgáló, 499 képet készítette és Bellák Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze fogadta az érdeklődőket. A beszélgetés Kraszkó Zita moderálása mellet zajlott.
Történelmi személyiség a névadó: József nádor felesége
A Dorothea Hotel projekt nagyságát mi sem jellemzi jobban, hogy bár maga az építkezés is több évig tartott, de a tervezés legalább 10 éve elkezdődött. Három teljesen eltérő karakterű és korú, különálló épületet kellett egységes egésszé forrasztani, mégpedig a Marriott által megszabott szempontoknak megfelelően. Mindennek a kiindulópontja volt, hogy meg kellett találni a kötődést a környezethez.. A szálloda nevét az 1800-as évek befolyásos személyiségéről Mária Dorothea wüttembergi főhercegnőről kapta, aki a szálloda melletti utcának is névadója, és aki házastársával, József nádorral együtt jelentős kulturális és gazdasági fejlődést hozott a városnak. Mindezzel Pozsony és Buda mellett feltette Pestet is Európa térképére. Az új brand meghatározó irányvonala pedig a reformkor, illetve József nádor és harmadik feleségének élete.
Orbán Ráhel szerint amikor 2015-ben aláírták a Marriott szállodalánccal a szerződést, már lehetett látni, hogy Budapest turizmusa hamarosan fellendül. Épp ezért merték megkockáztatni célként az ötcsillagos minőséget, és az Autograph Collectionhoz tartozást – fejtegette a kezdeti időszak kihívásait. Óriási segítség volt, hogy Piero Lissoni világhírű olasz építészt kérték fel tervezőnek, akivel mindvégig kiegyensúlyozottan, és maximális egymás felé irányuló tisztelettel tudtak együtt dolgozni. Az olasz szakember elsőként is azt javasolta, hogy hozzák közös tető alá a három különböző stílusú épülettömböt, vagyis fedjék be a közöttük húzódó területet. A feladattól nagyságától nem, hogy nem ijedt meg, hanem inkább szárnyalt. Lelkesedését így öltötte szavakba: „Ez a szálloda nézzen ki úgy, mint semmi más!”
3 épületrész, 3 világ találkozása
Maga a szálloda három különböző stílusú épületrészből áll: az 1873-as Weber-házból (amely korábban az Első Pesti Takarékpénztár volt), az 1913-as szecessziós Mahart-székházból és az 1937-es art deco és bauhaus jellegű Münnich-házból. Az egyesítő tetőszerkezethez hatalmas, 36 m hosszú acélgerendákat illesztettek az épületek fölé. Az ilyen módon létrejött óriási köztes belső teret kertnek képzelte el a tervező, és később valóban ez a funkció valósult meg: hatalmas növénycsoportok, sőt egy teljes növényfal került ide.
De kanyarodjunk csak vissza az időben! A közös tér létrehozása kapcsán egyre jobban kezdett kikristályosodni a leendő teljesség, amelyben azonban a már korábban meghatározott márkapilléreknek is vissza kellett köszönniük. Ennek megfelelően hotelnek tükröznie kell a jövő történetét, a kapcsolatteremtést, a meglepetést, a váratlan utazást, amelyek mellett Lissoni csapata az iróniát és a szemtelenséget is meg szerette volna jeleníteni – mesélte a BDPST kreatív igazgatója, hozzátéve, sok mindenben szabad kezet kaptak.
Történetmesélő képek
Orbán Ráhel ezen a ponton kereste meg Tombor Zoltán fotóművészt, hogy tehetségével és fotóival segítsen kiteljesíteni az akkor még csak formálódó brandet. Azért éppen ő jutott eszébe, mert azt szerették volna, hogy a szálloda belső dizájnjának egyfajta elbeszélés, „story telling” jellege is legyen. A ma embere leginkább képekkel kommunikál, elég, ha az internetes felületekre gondolunk. Számos sikeres platform a bizonyíték arra, hogy képi információ juttatja célba leghatékonyabban a fontos üzeneteket. Így jött végül az az ötlet, hogy a szobákat a reformkor hangulatát idéző öltözéket viselő hölgyek frissen készült portréfotói díszítsék, egy kis fricskával fűszerezve. Tombor Zoltán, aki nem mellesleg az egyik legelismertebb magyar divatfotós, úgy fogalmazott, hogy elképzelte Württenbergi Dorottya alakját, és több hónapon keresztül próbálta különböző hangulatokban megfotózni.
Olyan arcokat keresett, amelyeket a mai kor embere szépnek lát, de amelyek korabeli németalföldi környezetben is megállták volna a helyüket. „Bár mi most vélhetően nem ugyanazokat a hölgyeket látjuk szépnek, mint a reformkori férfiak, de az esztétikai kvalitás nyilvánvalóan nem megy ki a divatból” – fűzte hozzá Bellák Gábor művészettörténész. Tombor Zoltán mind a 216 szobához, illetve lakosztály hozkészített egy-egy különböző témájú, festményszerű női portrét. Egyetlen férfialakot fotózott, méghozzá a legfelső szinten található elnöki lakosztályhoz, aki József nádort személyesíti meg, ám ott is szerepel mellette a párját, Dorottyát szimbolizáló női fotó. További érdekesség, hogy a múltat idéző nőalakokat egy-egy modernista tárgyfotóval állították párba. Ezek a képek megjelenésükben a Bauhaus egyik legnagyobb alakja, Moholy-Nagy László világhírű fotogramjait idézik.
Izgalmas részletek a Dorothea szálloda folyosóján
A szállodafolyosók sem maradhattak csupaszon! Piero Lissoni ötlete kapcsán a reformkor legnagyobb magyar festőművészei, elsősorban Barabás Miklós és Benczúr Gyula női portréi kerültek a legrégebbi Weber-épületben található úgynevezett heritage hotelszobák ajtajára. Az ajtókon látható festményeket még izgalmasabbá teszi, hogy csupán egy-egy részlet jelenik meg belőlük, soha nem az egész.
Orbán Ráhel elmondta, hogy az olasz építészt elbűvölte a magyar művészet szépsége, illetve sokszínűsége, és maximálisan támogatta azt az irányt, hogy a Dorothea Hotelben minden létező módon mutassák meg a magyar kulturális értékeket. Így kerültek a gödöllői szőnyegminták a recepció fölé, az 5000 mázas Zsolnay csempe a lobbyba, a magyar hímzésminták a díszpárnákra az ágytámlákra vagy a sújtás motívum a folyosók szőnyegére és a hotel személyzetének kitűzőjére. Így fogalmazódott meg a cél, hogy a szálloda éttermeiben csakis és kizárólag magyar alapanyagokból készítsék az ételeket, s hogy érkezéskor levendula vagy kamillaszódás frissítővel kínálják a vendégeket – csak, hogy néhány apró részletet említsünk.
Úton a világhír felé
A szálloda az elmúlt 6 hónapban soft opening üzemmódban fogadott vendégeket, de már ezen idő alatt is többször volt telt ház. Mindez nemcsak a magas minőségű kiszolgálásnak, hanem annak is köszönhető, hogy a Dorotheának gyorsan híre kelt a világban. Már ezen rövid idő alatt is több nemzetközi szakmai díjjal ismerték el magas színvonalát.
A Dorothea különleges megoldásokban bővelkedő, a magyar kulturális értékeket sokszínűen bemutató, 5 csillagos szálloda lett. A felújítási projectet végző BDPST Group kreatív igazgatóját, Orbán Ráhelt mindvégig az a cél vezette, hogy leendő vendégeit a szálloda minél inkább bevezesse a „magyar titokba”. A Lakáskultúrának adott rövid interjújából kiderül, melyik részlet az ő személyes kedvence, kattints a videóra:
Hamarosan egy újabb cikkben apró részletességgel is bemutatjuk a Dorothea szállodát.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!