Egy meghitt párbeszéd következik Manajló András művésszel. Az interjú mottója talán épp ez a gondolat lehetne: Elmélyülés a Côte d’Azur által ihletett mély művészi metamorfózisban…
Manajló András művészi evolúciója, mely a realizmustól az absztrakcióig terjed, egy örökségen, szenvedélyen és természeti szépségen átívelő utazás. A „Côte d’Azur” modern faliképek gyűjteménye az ő egyedi észlelésének megnyilvánulása, ahogyan a Riviéra szellemét és auráját megragadja.
Pezsgő temperamentum a képeken
Ennek a kortárs művésznek a munkája, melyet élettel teli erőért és pezsgő temperamentumért ünnepelnek – isteni ajándék, mely alkotásain ragyog. Manajló művészete, a kézzelfogható és az érzelmi egyedülálló ötvözete, így festményei kívánatos befektetést jelentenek minden képzőművészet iránt érdeklődő számára.
– Köszönjük, hogy ma velünk van, András. Nemrégiben elbűvölte a francia-olasz Riviéra, és egy sor absztrakt képet készített a régió ihlette – a „Côte d’Azur” néven. Mesélne nekünk erről az átalakító élményről és annak mély hatásáról a művészeti stílusára?
– Természetesen. Néhány évvel ezelőtt, amikor stúdiót szereztem San Remoban, Olaszországban, jelentős változást kezdtem érezni kreatív gondolkodásban. Intenzíven hajtott a kísérletezés, hogy túllépjek a realizmus ismert határain, és felfedezzek egy korlátozások nélküli, nonfiguratív formát. Úgy találtam, hogy ez a megközelítés lehetővé teszi számomra, hogy mélyebben közvetítsem a világunk szépségét. Nem egyenes ábrázolása környezetemnek, hanem inkább azoknak az érzelmi válaszoknak a közvetítése érdekelt, amelyeket ezek a látványok keltettek bennem – egy öröm vagy ámulat érzése, ami rendkívül személyes, de mégis gyakran közös emberi élmény.
– Ez rendkívül izgalmas, András. Azt mondaná, hogy ez a felfedezés sikeres volt a Côte d’Azur egyedülálló vibrálásának a művészetébe történő lefordításában?
– Remélem. Szándékom az volt, hogy absztrakt képekben megörökítsem azokat az élénk színeket, az felemelő könnyedséget és a bájos sokféleséget, amelyek képezik a Côte d’Azur egyedi auráját. A régió életigenlő szellemét akartam átadni a festményeimen.
A legnagyobb aukciós házak figyeltek fel művészetére
– A „Christie’s” és a „Sotheby’s” aukciós házak tanácsadója, Nikita D. Lobanov-Rostovsky, dicséri a Manajló képeket vitalitásukért, spontaneitásukért és erejükért. Hogyan látja ezeket az attribútumokat munkájában tükröződni, különösen ebben a sorozatban?
– Igen, ezt gyakran másoktól is hallom, és ez nagyon megható. Úgy hiszem, ez egy ajándék, egy képesség, hogy bele tudjak mélyülni ebbe az erős, ösztönös erőbe és átadni azt az alkotásaimban. Mondhatom, hogy ez a lelkem nyelve, amely kommunikál a képzőművészeti kifejezési formán keresztül.
– A figuratívtól az absztraktig és az expresszionizmusig művészete úgy tűnik, hogy önnel együtt fejlődik. Beszélhetne erről a folyamatos metamorfózisról?
– Természetesen. Ez a váltás – a személyes fejlődésem – és az élettől, illetve a különféle hatásoktól való folyamatos tanulás tükröződése. Tanultam és utaztam Olaszországban, Franciaországban, Észak-Amerikában, és utazásaim jelentősen befolyásolták művészeti kifejezésmódjaimat. Az ungvári, lvivi és szentpétervári akadémiák mesterei, az inspiráció, amit a ruszin gyökereimből merítettem, illetve az apám és nagyapám hatása, akik maguk is festők voltak – mind hozzájárultak művészetem formálásához. Úgy hiszem, hogy ezeknek az élményeknek és hatásoknak az összefonódása vezetett jelenlegi stílusom születéséhez –egy szabadabb formához, amely érzéseket, érzelmeket és vágyakat próbál közvetíteni.
– És hogyan befolyásolja új környezete, a mediterrán térség az alkotói folyamatát?
– A Földközi-tenger végtelen inspirációs forrás – a kristálytiszta, élénk tengeri vízzel, meleg napsütéssel és egyedi szellemi légkörrel. Arra késztet, hogy ezt a varázslatos bájt alkotásaimban örökítsem. A színek, a könnyedség, a sokféleség – mind a Côte d’Azur lényegét foglalják magukban, adják az időtlenség és az élet ünneplésének érzését.
Manajló András különleges technikával alkot
– Észrevettük, hogy modern faliképeit alumínium paneleken fest és keretek nélkül. Van ennek különleges oka?
– Igen, valóban. Alumínium paneleket választottam alapnak, mert folytonosságot kölcsönöznek absztrakt képeimnek, egy végtelenség illúzióját, amely visszhangzik az életem és a világ benyomásaimmal. Ez a végtelenség, egyfajta módon ellentmond az emberi időérzékelésnek, mint végesnek.
A modern faliképek keretmentessége csak fokozza ezt az impressziót, mivel festményeimet az élet részeinek látom, amelyek a LED-háttérvilágitásnak köszönhetően egy visszafogott fényaurában lebegnek, ahelyett, hogy keretes határok közé lennének szorítva.
– A „Côte d’Azur” híres festmények sorozata jelentős elismerést kapott a műkritikusoktól, számos absztrakt képét Nizza és Monaco galériáiban mutattak be, és mecénások és gyűjtők vásárolták meg. Hogyan befolyásolja ez az elismerés művészi útját?
– Mélyen hálás vagyok. Minden elismerés megerősíti hitemet a művészi pályámon és tovább motivál a felfedezésre és kifejezésre. Azonban nem csak az elismerés, hanem az is igazán jutalmazó, hogy a nézőkben kölcsönös örömöt és csodát kelthetek az alkotásaimmal.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!