Az ingatlan eladása – bár sok tulajdonos kellő, vagy annál is nagyobb önbizalommal vág bele – értékesítés, ami nem megy mindenkinek. A siker érdekében nem árt tisztában lenni néhány olyan tényezővel, ami keresztülhúzhatja az elképzeléseinket. Értékesítési kisokos gyorsan, hatékonyan!
Ház, lakás, nyaraló – bármely ingatlan – eladása meglehetősen bonyolult és hosszú folyamat, amely sok részletből áll össze. Ezeket a részleteket az eladók általában nem látják át, hogyan is láthatnák, mikor nem adnak el hetente lakásokat, így nem is szereznek rutint ebben a műveletben. Arról nem is beszélve, hogy mindeközben nem csak az eladásra, de párhuzamosan sok másra kell figyelni: a magánéletre, családra, munkára – és akár a következő ingatlan kiválasztására. Ebben a helyzetben nem meglepő, hogy hiba csúszik a folyamatba.
Hirdetési ár: az értékesítés lelke?
Kezdjük az alapoknál. Gyakori, hogy az eladók rosszul pozicionálják az ingatlan árát – magyarul túl drágán kínálják azt – mondja Rácz Gyula László, a Balla Ingatlan XVIII. kerületi irodájának szakmai vezetője. Ez pedig már az ingatlan megtekintésétől is eltántoríthatja az érdeklődőket.
A reális érték kalkulálása persze nem egyszerű, a hirdetési árak ugyanis nem jelentenek jó alapot. Itt lépnek be a képbe az ingatlanközvetítők, akik naponta értékesítenek ingatlanokat az adott környéken, így tisztábban látják a piaci realitásokat. Vagyis, hogy az ingatlannak az adott pillanatban mekkora a valós piaci értéke: mennyit érdemes rátenni a megcélzott értékesítési árra, hogy mérsékelt alkuval, de viszonylag gyorsan elkeljen a lakás.
És az alku…?
Ide kapcsolódik az alku, mely szintén kényes kérdés. Gyakori, hogy a túlárazott ingatlan árából az érdeklődő alkudni akar, ám a tulajdonos nem enged belőle. Oka ennek – főleg, ha a meghirdetés után nem sokkal érkezik az ajánlat -, hogy az eladó egy jobb, kedvezőbb összegre vár. Ez azonban nem mindig jön be – figyelmeztet a szakértő.
Az értékesítés, mint kommunikációs műfaj
Nem feledkezhetünk meg a kommunikáció fontosságáról sem. Hiba például, ha a vevők számára is egyértelmű problémákat a tulajdonosok megpróbálják szépíteni, eltussolni – magyarázza Rácz Gyula László. A szakember munkája során gyakran tapasztalja, hogy az eladók megpróbálnak elhallgatni olyan információkat, melyek a vevők által viszonylag könnyen kideríthetők. Ilyenkor már meginog a bizalom.
Az eladók egyébként szubjektív nézőpontjuk miatt sokszor nem látják tisztán, hogy az ingatlanukból „mit lehet kihozni”. Milyen előnyei és hátrányai vannak, mit lehet vagy kellene kiemelni. Senkit sem biztatunk arra, hogy rejtegesse a hibákat, inkább arról van szó, hogy miként tálalják az ingatlant, mint terméket.
Persze nem eshetünk túlzásokba, hiszen az sem veszi ki magát jól az érdeklődők szemében. Márpedig az eladók egy része hajlamos túlzottan rajongani saját ingatlana iránt – jelzi Rácz Gyula László. Bizonyos fokig érthető ez a szubjektivitás és érzelmi kötődés, hiszen olyan értéket is látnak benne, ami más számára jelentéktelen. Ugyanakkor a vevők számára a túlzott rajongás – mely általában egy piacinál magasabb ár indokaként jelenik meg – furcsa lehet egy egyébként teljes átlagos ingatlan esetében.
Milyen a fogadtatás?
Érdemes szót ejteni arról, milyen körülmények fogadják az érdeklődőket az ingatlanban: rendetlenség, rossz szagok. Ez sokak számára riasztó lehet.
Ez a hiba jelentkezhet már a lakásról készül fotóknál is, amelyek nem mindig mutatják a legelőnyösebb oldaláról az ingatlant. Sőt gyakori, hogy még a valóságosnál is rosszabb képet festenek róla. A fotókon szűk, félhomályos, zsúfolt, rosszul megvilágított terek tűnnek fel – ezek alapján nem lehet valós képet alkotni az ingatlanról.
Természetesen az nem cél, hogy a valóságnál szebbnek próbáljuk „hazudni” az ingatlant, hiszen a megtekintéskor úgyis kiderül a valóság. Ugyanakkor az sem segít, ha már a fotókkal elbukunk potenciális vevőket.
Értékesítési siker „termékek”
Minden értékesítéskor felvetődik a kérdés: mennyi pénzt, munkát érdemes belefektetni a „felújításba”, hogy gyorsabban és jobb áron tudjuk eladni az ingatlant. A szakértők abban általában egyetértenek, hogy egy tiszta, részben kiürített lakás mindig előnyösebb az értékesítés szempontjából, mintha egy zsúfolt, rendetlen otthon fogadja a látogatót. Ebbe beletartozhat egy egyszerű tisztasági festés is, melyet nem muszáj szakembernek végeznie.
Ebbe a képbe némileg belerondíthat, ha a társasház, amiben a lakás található, igencsak rossz állapotban van. A tulajdonosok gyakran gondolják, hogy csak az számít, milyen szépen felújított és igényes a lakásuk, azonban a vevőket akár a ház állapota, a lakóközösség is elriaszthatja.
Röviden a tulajdonviszonyról
Végül: eltántoríthatják a vevőket a rendezetlen tulajdonviszonyok is, melyek sokszor nem a folyamat legelején derülnek ki. Vagyis, hogy tisztázott-e a tulajdonjog, hány tulajdonos van, rendezett-e a hagyaték, illetve hogy mekkora az ingatlanra bejegyzett jelzálogteher. Ezeket érdemes rendbe tenni értékesítés előtt.
Mindezek a problémák persze rutinkérdésnek számítanak az ingatlanközvetítőknek. A jó szakember tudja, hogy miként, mennyiért lehet eladni még egy problémásnak számító ingatlant is.
Forrás: Ingatlanbazár
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Lájkoljon minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogasson vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várjuk minden nap!