Bár most tombol a nyári szünet, a gyerekek szeptembertől akár napi több órát tölthetnek tanulással, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen környezetben teszik.
Ergonómiai kérdések
A gyerekek asztalának és székének kiválasztásánál körültekintőnek kell lennünk, hisz mivel testük növésben van, nemcsak a helyes testtartás fontos, hanem az asztaluk és székük változtathatósága is. Fontos szempont, hogy ülve is mindent el kell érniük az asztal körül. Kényelmesen akkor tudnak dolgozni, ha az alkar és felkar 90-100 fokos szöget zár be.
A gyerekeknél az olvasnivaló és szemük közti távolság kisebb, mint a felnőtteknél, ezért praktikusak a feléjük döntött asztalok, amik később egyenesre állíthatóak.
Ne spóroljunk a pénzen és időn a jó szék kiválasztásánál, mert a jobbak, amikkel kompenzálni lehet a magasságuk folyamatos változását, később megtérülhetnek. A szék kövesse a test vonalát, legyen állítható a deréktámasz magassága, és praktikus az is, ha a háttámla a dőlésszögén túl a mélysége is állítható. (akkor a kisebbeknek előrébb lehet ezt tolni.)
A lábuk kényelmesen legyen a földön, ideális esetben a talptámaszon, ami a székkel együtt állítható, úgy, hogy 90ş-os szögben maradjon a térdük.
Ne felejtsük el, hogy a gyerekeknek nem csak a magassága változik, de az ízlése is!
Semleges színű széket válasszunk, vagy aminek a színét egy kárpitcserével könnyen megváltoztathatjuk. Jó megoldás lehet egy üveglapos íróasztal is, mert az üveg alá tett emlékekkel, fotókkal, rajzokkal könnyen változtatható a hangulata!
Három hasznos dolog az asztal körül:
1. Tábla az aktuális tenni- és tanulnivalóknak: szorzótábla, képletek, órarend
2. Erős, de kellemes fényű olvasólámpa
3. Íróeszköz és esetleg szőlőcukorka tartó
Megfelelő fényviszonyok
Az íróasztal helyének kiválasztása függ a család életritmusától, a gyerekek számától és korától. Kezdetben sokszor a közös étkezőasztalnál folyik a leckeellenőrzés, de idővel, ahogy a gyermekek cseperednek, szükségessé válik egy saját, elvonulásra alkalmas dolgozósarok kialakítása is
Az asztal lehetőség szerint kerüljön az ablak alá, illetve olyan szögben érje a fény a munkafelületet, hogy az írókéz ne vessen árnyékot. Kiskamaszok eseteben mar saját számítógép is kerülhet az asztalra, ilyenkor ügyeljünk a monitor tükröződésére.
A következő megoldandó feladat a tárolós: az asztallap alatti fiókos tarolok rengeteg füzetet, könyvet, írószert elnyelnek. Magán az asztallapon lehetőség szerint ne tároljunk túl sok dolgot, az összpontosításhoz elég egy pár játék és maris elkalandozik a figyelem. Ugyanakkor az asztal mellett egy kis szekrényben, vagy egy fali tárolóban, jó ha kéznél vannak a ragasztók, festékek, kreatív kellékek is, hiszen így az alkotómunka is a saját kuckóban történhet.
A legfontosabb azonban az hogy a gyermek igényeit vegyük figyelembe, lehetőleg vele együtt alakítsuk ki a stílusjegyeket, Mert bizony akadnak született pedáns kis nebulók, de bohém művészlelkek is, így nem mindegy, hogy például rendszerező dobozkákat vagy egy mágnestáblát választunk-e a kicsiknek, ahova szabadon kitehetik a műveiket. Adjunk teret az egyéniségüknek, figyeljünk, hogy ki mitől érzi otthonosan és jól magát, hiszen mindenki akkor teljesít a legjobban, ha környezete összhangban van vele.
Színes teljesítmény
A tanulósarok kialakításánál ne feledkezzünk meg a színek és a napfény élettani hatásairól, használatukkal ugyanis fokozható a szellemi teljesítmény.
Szerencsére széles a választék a színhatások pozitív palettáján: a sárga a gondolkodás és az érzelmek színe, idegerősítő és javítja a koncentrációt, tehermentesíti a szemeket. Ha túlzottnak tartja ezt a színválasztást, az ösztönző narancs, a kreatív vörös, a harmonizáló zöld és a lila színek árnyalatai is jótékonyak lehetnek az íróasztalnál, de a kéket is sokan ajánlják, hiszen elősegíti az elmélyülést. Ha nem szeretné az egész szobát átfesteni, keretezze csak a tanulósarok környékét, használjon függönyt vagy színes válaszfalat, inspiráló képeket, esetleg színes táblafestéket! Alapvetően elmondható, hogy a világosabb árnyalatok barátságosabbak és üdítőbb a hatásuk. Attól függően, hogy a gyerekünket a színekkel inspirálni szeretnénk vagy épp lenyugtatni, fontos, hogy a döntést őt bevonva hozzuk meg.