Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal az olasz elegancia nagykövetének egyik izgalmas bútordarabjáról.
Az olasz dizájn valamiféle varázslat, olyasmi, ami pillanatok alatt magával ragad, bűvöletbe ejt, megigéz és szuggerál, s akár tetszik, akár nem, mindenképpen szélsőséges érzéseket vált ki. Néha elképesztően furfangos és ötletes, néha bosszantóan egyszerű.
A mostani helyzet az utóbbi kategóriába tartozik. A két, éleket teljes egészében nélkülöző, lekerekített vonalú asztalka a talján letisztultság mintapéldája. Ugyanakkor mégis fineszes, hiszen egymásra illeszthetőségük valami újat hoz létre, más használati lehetőséget biztosít, immár nem csak asztalka, lehet polc, tároló, vagy kicsit magasabb, újságtartós asztal is. Elkövetője az olasz design egyik klasszikusa, Vico Magistretti formatervező, építész.
Magistretti 1920-ban született Milánóban, majd a második világháború során Svájcba költözött. Építész diplomáját 1945-ben, a Politecnico di Milano-n szerezte. A háborút követően több hullámban vett részt Olaszország és Milánó újjáépítésében. Először Ernesto Nathan Rogers-szel karöltve a Milánó peremrészén elterülő QT8 nevű kísérleti kerületen dolgozott, majd a Pirelli cég dolgozói számára létesített, a mai napig híresen kellemes munkásnegyedet tervezett meg, később egy Milánón kívül eső, jómódú környék kialakításában vett részt.
Elegáns villák sorát tervezte a Milánó melletti Brianza dombjain, és luxuskúriát álmodott a Comói-tó partján fekvő Carimate városba.
Ehhez kötődik első átütő formatervezési sikere, a Carimate szék a Cassina cég kivitelezésében, mely éveken át volt bestseller. Ettől kezdve évtizedeken keresztül ontotta formabontó és egyedi látásmódú bútor-, lámpa- és más berendezési tárgyak terveit, melyekkel kulcsfigurájává vált annak a tervezői csoportnak, akik ebben az időszakban egy teljesen új belsőépítészeti kultúrát alakítottak ki.
Sokáig dolgozott a Cassina céggel, és sok más olyan belsőépítészettel foglalkozó vállalattal, mint például a Kartell, az Artemide vagy a Fritz Hansen. Munkája során szorosan együttműködött a gyártókkal, a kivitelezhetőség mentén alakítva a terveit. Rendkívül gyakorlatias, egyszerű, ugyanakkor kifinomult, a funkcionalitást szem előtt tartó darabjai közül 12 került a New York-i MoMA állandó designkollekciójába. Ugyanakkor nem csak sikeres építész és bámulatos formatervező, hanem tanár is volt, 20 éven át tanított a Londoni Royal College of Art egyetemen.
Vico Magistretti 2006-ban Milánóban hunyt el, elképesztő életművet hagyva maga után. Nekünk pillanatnyilag a két asztalka jelképezi a designóriást, a maguk egyszerű, ám szemtelenül dekoratív módján hirdetve az olasz formatervezés felülmúlhatatlanságát.