Kívülállóként nehéz látni, mennyi munka előzi meg egy életmód- vagy dizájnmárka indulását. Kollár Franciska, a Lakáskultúra korábbi szerzője immár lifestyle brand therapistként segít sikerre vinni a vállalkozásokat – amihez szerinte a tudatos tervezésen túl elengedhetetlen a kellő önismeret.
Hogyan kerültél annak idején a Lakáskultúrához? Mesélj kérlek ezekről az évekről!
2015-ben a Design Hét Budapest projektmenedzsereként dolgoztam éppen, amikor a Lakáskultúra akkori felelős szerkesztője egy sajtórendezvényen megkérdezte, lenne-e kedvem interjúkat készíteni magyar dizájnerekkel a Lakáskultúrának. Igent mondtam, mert nagyon szerettem már akkor is ezt a műfajt és megvolt ismerettségem és a rálátásom is a hazai kreatíviparra. Később ezek kiegészültek lakásbemutatásokkal (olykor enteriőrstylistként is részt vettem fotózásokon), illetve lakberendezési témájú cikkek írásával.
Mely projektjeidre emlékszel vissza a legszívesebben? Melyek voltak a kedvenceid?
A legizgalmasabb kétségkívül az volt, amikor ellátogathattam hazai tervezők műhelyeibe, szalonjaiba és bepillanthattam a színfalak mögé. Legtöbbször elsőként ismerhettem meg egy új kollekciót, műalkotást vagy éppen helyszínt.
Mire tanítottak a Lakáskultúránál töltött évek? Mit vittél később tovább magaddal a magazintól?
Azokban az években tanultam meg igazán jó célra használni a média adta lehetőségeket, amikor szerkesztőként, tartalomgyártóként dolgoztam a Lakáskultúránál. Itt tanultam meg alázatosnak lenni a hivatásomban, ami a mai napig meghatározza a mindennapjaimat. Ha emberekkel dolgozol, elengedhetetlen, hogy odafigyelj rájuk: hogy ráérezz milyen hangulatban vannak aznap, hogy lásd a gyengeségeiket, de ugyanúgy azt is, amiben igazán jók és hogy ki tudd hozni belőlük azokat a gondolatokat, érzéseket, amelyeket talán még soha, senki előtt nem vállaltak fel őszintén. Ehhez nekem is kellően tudatosnak kell lennem.
Ma már erre a filozófiára épül a saját márkám is, aminek minden szegletét áthatja a stílusosságra, egységességre és önazonosságra való törekvés. Ezek mind olyan jellemvonások, amiket ugyanúgy keresek egy otthonban, mint a tulajdonosában.
Most milyen formában van jelen most a mindennapjaidban és a munkádban a lakberendezés, a dizájn, a kreativitás és az írás?
Ma már csak hobbiból foglalkozom lakberendezéssel. Ha tehetem, azért még ellátogatok egy-egy külföldi kiállításra, mert ott tudok igazi inspirációra lelni. Néha szeretek kiszakadni a hétköznapi klisékből, amit tökéletesen biztosít számomra a dizájn világa. Az extravagancia igazi kuriózum, amiből sokat tudok meríteni. De a munkámban inkább az egyensúlyra és az egységességre törekszem.
A napjaim jó részét számítógép előtt töltöm, de számos projektnél bevonódok a kreatív alkotói folyamatokba is, ahol pedig kiélhetem a kreativitásomat. Még mindig izgalommal tölt el, ha készülünk egy fotózásra, imázsvideó forgatásra, vagy egyszerűen csak ötletelni kell életmód márka vizuális kommunikációjáról. Ha pedig felgyülemlik bennem sok-sok gondolat egy szakmai témával kapcsolatban, arra ott van a blogom, ahol kiírhatok magamból mindent.
Életviteli kérdésekben pedig még egy könyvet is írtam a testvéremmel. Az Inspiráció Természetesen – Találj rá a kreativitásodra! című életmódkalauzban arra világítunk rá, hogyan alakíthatunk ki egy olyan életvitelt, amiben igazán önmagunkat adhatjuk. Szerintem a boldogság kulcsa az önazonosság.
Lifestyle Brand Therapist – ez áll most a honlapodon. Ha röviden össze kéne foglalnod és elmagyaráznod, mit jelent ez, mit mondanál?
Egy 21. századi modern vállalkozó akkor tud igazán sikeres lenni, ha kellő önismerettel rendelkezik és azt jól tudja kamatoztatni ugyanúgy az üzleti, mint a privát életében. Én abban segítek a hozzám fordulóknak, hogy más perspektívából nézzenek önmagukra, majd a saját lehetőségeikhez mérten megtervezzük azokat a lépéseket, amelyek mentén meg is tudják valósítani azt az életet, amire mindig is vágytak.
Mit tanácsolnál egy kezdő dizájnernek, vállalkozónak, hogyan induljon el a saját vállalkozás siker felé vezető útján?
Az első lépés egy induló vállalkozás életében, hogy a tulajdonosa képes legyen felvállalni önmagát és felismerje, hogy mi az az érték, amit másoknak átadhat. Ha valakinek nincs meg a kellő magabiztossága és a bizalma önmagában, azt nehéz később pótolni. Ezért elég sok időt szoktam tölteni az alapok lerakásával, a klienseim megismerésével. Sokszor később derülnek csak ki a belső elakadások, ami szabotálhatja az egész projekt megvalósulását.
Szinte minden felületeden hangsúlyos az önismeret szerepe a sikeres márkaépítéshez. Kétségtelen, hogy önismeret nélkül nehéz felépíteni egy vállalkozást. Te hogy látod, mi a tapasztalatod, ami miatt úgy gondolod, ez egy kulcsfontosságú összetevője a sikernek?
Nem hiszek az instant megoldásokban, mindig is a folyamatos építkezés híve voltam. Magam is megjártam azokat a lépcsőfokokat, amelyek eljuttattak oda, ahol most tartok. Ezt az utat megspórolni nem tudom senkinek, de megkönnyíthetem azzal, hogy kapaszkodókat adok.
Szabadúszó tanácsadóként a kezdetekben csak a szakmai fejlődésre fókuszáltam, de ahogy változott a világ, úgy vele változtak a kliensek és a piaci elvárások is. Ma már egy életmódmárka nem csupán egy terméket vagy szolgáltatást ad el, sokkal inkább egy életérzést. Az lesz a célközönség, akik azonosulni tudnak az eléjük táruló világgal. Csak akkor tudod megmutatni, hogy milyen a márkád egyénisége, ha ismered a sajátodat. Ehhez pedig mély és elszánt önismereti munka kell.
Az elmúlt években szerzett tapasztalataimból és a jelenlegi helyzetből kiindulva azt látom, hogy a klienseim életében akár több irányváltás is történik, ami drasztikus döntések meghozatalával jár. Ez bizony sokak önértékelését megtépázza, amikor úgy érzik hogy kicsúszik a talaj. Ilyenkor kell igazán tudatosnak lennünk. De ez is egy folyamat, aminek az első állomása az életmódunk teljes átalakítása. Ehhez ad támpontokat a vadonatúj 21 Napos Tudatos Életmód Kihívás Nr.1 tavaszi szériája is, amit éppen azért dolgoztam ki, hogy minél többeknek segítsek átállni erre a gondolkodásmódra és felkészülni a változásra.
Mit gondolsz: a lifestyle brandek építése miben különbözik leginkább külföldön? Mennyire más a hozzáállás a feltörekvő tervezők, cégek részéről?
Szinte majdnem csak külföldről inspirálódom, igyekszem képben lenni az aktuális trendekkel a márkaépítésben, de ebben is inkább a kíváncsiság hajt. Az érdekel a leginkább, hogy honnan közelítik meg a kérdést a márkatulajdonosok, mire is van szüksége ma a vásárlóknak.
Én azt látom, hogy az őszinteségre legfőképpen. Nem szeretek általánosítani, de talán a külföldi márkák attól különböznek a hazaiaktól, hogy sokkal ösztönösebben, átláthatóbban és őszintébben működnek. Lazán és félelmek nélkül fel merik vállalni önmagukat és ki tudják fejezni a vágyaikat. Hisznek magukban és a szaktudásukban és lélekből nem pedig észből irányítanak. Ez azt is jelenti, hogy a filozófiájuk megőrzése fontosabb, mint a vevők meggyőzése. Itthon még mindig nagy a bizonytalanság ezzel kapcsolatban, de már érezni egyfajta javuló tendenciát. Én büszke vagyok a klienseimre, mert nem adják fel, hogy fejlődjenek.